Vluchtelingen

Van de week keek ik naar een filmpje over vluchtelingen die aankwamen op een Grieks eiland en het raakte me. 

Wat me het meest raakte waren niet de beelden van mensen die onder bomen sliepen of dat er baby's uit het bootje kwamen. Nee. wat me aangreep was de gelijkenis van hen met ons. Dit waren geen mensen zonder opleiding of werk. Dit waren mensen die een gewoon leven hadden en toen ontstond er chaos en werd hun huis gebombardeerd. 

Mensen zoals jij en ik die vonden dat het veiliger was om in een wankel rubber bootje met de baby de zee over te steken, dan om te blijven. 

En dat het niet handig is, al die vluchtelingen hier, dat vind ik ook. 
Maar toch... ik heb met die mensen te doen zeg. Geen plek om te blijven en geen plek om heen te gaan. 
Waar blijf je dan als mens?

Reacties

  1. Als we als mesnen dat besef eens zouden krijgen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat soort filmpjes raken me zeker ook. Ook de foto's van huilende en schuilende kinderen. Ik moet er niet aan denken om met mijn gezinnetje zo op weg te moeten gaan. Ik denk ook dat we, als mensen, moeten zorgen dat deze vluchtelingen worden opgevangen en behandeld als mensen. Onderdak, voeding en zorg, totdat het weer veilig genoeg is om terug te kunnen naar hun eigen, vertrouwde plekje.

    Wat me nog meer zorgen baart, zijn andere soort filmpjes. Helaas zie je die niet veel op tv maar op internet zijn ze veelvuldig te vinden.
    Het gaat dan om filmpjes van (voornamelijk) alleenstaande, jonge mannen.
    Die agressief eisen om onmiddellijke opvang.
    Die, door middel van 'tossen', bepalen welk land hun eindbestemming wordt van de vluchtreis.
    Die al vele veilige landen doorkruisen, op weg naar het westen.
    Die gebracht eten weigeren en op de grond gooien omdat het niet halal is of niet lekker genoeg.
    Die een 'nee' als antwoord weigeren te aanvaarden.
    Die grensbewaking aanvallen met stokken en stenen.
    Die mederezigers van bootjes duwen om meer kans op overtocht te maken.
    Die zich volledig Niet aanpassen aan de waarden en normen van het land waarin ze worden opgevangen.
    Die gebrachte kleding weigeren omdat het niet meer in de mode is.
    Die de WiFi verbinding in de opvang veel te traag vinden.
    Die vrouwen in de opvang sexueel lastigvallen.
    Die, als groet, een 'ik-snij-je-keel-door' gebaar maken, daarbij vrolijk lachend.
    Die klagen over te weinig geld om te roken en naar huis te bellen.
    Die, twee uur na aankomst in de tijdelijke opvang, het nodig vinden om onze dochter na te roepen als ze vanuit school naar huis wil fietsen.

    Deze filmpjes baren me echt zorgen. Dit soort asielzoekers hoeven van mij echt niet geholpen te worden. Zij vluchten ook echt niet voor oorlog. Zij vertrekken omdat ze het hier beter denken te hebben zonder enige inzet. Dat zijn twee verschillende dingen en horen ook verschillend behandeld te worden.

    Met deze mensen heb ik absoluut niet te doen. En juist zij verpesten het voor de echte vluchteling, de mens die verdreven wordt door oorlog.

    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met Karin eens. Echte vluchtelingen zijn welkom. En kinderen die oorlogsslachtoffer zijn al helemaal. Zo zijn er in de afgelopen honderden jaren mensen naar Nederland gekomen. Veel mensen hier hebben voorouders uit verre streken, soms zelfs zonder het te weten omdat het al zo lang geleden is.

      Maar laat de regering alsjeblieft goed controleren of er niet mensen binnenkomen zoals in de voorbeelden die je beschrijft. Wat dat is echt beangstigend.

      Verwijderen
    2. Hallo Karin, die beelden en dat gedrag baren mij ook zorgen. De aso - eisers zijn wat mij betreft niet welkom. Of er een goede schifting wordt gemaakt....,. dat is de vraag.

      Verwijderen
  3. Ben het volledig met Karin eens!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het met je eens Karin, je beschrijft het zoals ik dat ook zou beschrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vluchtelingen die zich hier niet gedragen zoals het hoort, moeten gewoon retour gezonden worden. Ze hebben er zelf voor gekozen om naar Nederland te komen, dat betekent ook kiezen voor onze normen en waarden. Echter veel van deze mensen hebben een oorlogstrauma en maken al jaren moord en doodslag mee.Daar moet ook goed naar gekeken worden, het kan niet goed zijn voor een mens om dat allemaal te moeten mee maken. De filmpjes die je op internet ziet, ach wat zal ik daarvan zeggen, kan natuurlijk iets heel anders achter zitten dan wat ons wijs gemaakt wordt. Mag je misschien boos wordt als je in een soort concentratiekamp opgesloten wordt met heel veel mensen tegelijk, dat je dan zegt hou dat stomme eten maar en laat ons hieruit. De landen die de eerste opvang van deze mensen voor de kiezen krijgen, zitten ook met de handen in het haar, maar dat betekent niet dat mensonterend gehandeld moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus vind jij het best logisch dat ze dit gedrag vertonen?
      Zoals ik al zei, is mijn dochter al lastig gevallen.
      Naast de school waar ze op zit, is een tijdelijke opvang geweest (72 uur, die gelukkig niet verlegd is). Er zaten alleen jongens tussen de 14 en 18 jaar, afkomstig uit Syrië en Eritrea.
      Gebied rondom deze opvang werd volledig afgezet en er stond 'bewaking' bij. De vluchtelingen mogen wel gewoon in de buurt bewegen en dus voorbij deze afzetting komen.
      Binnen twee uur (!) waren de lestijden van onze dochter afgelopen en reed ze met haar groepje vriendinnen naar huis.
      Onderweg, waar de bewaking niet meer was, werden de jonge meiden (14 jaar slechts) door deze jongens nageroepen, nagefloten en er werden gebaren gemaakt.
      Nee, niet aangeraakt gelukkig.
      Maar dit gedrag heeft toch totaal niets te maken met oorlogstrauma's, mensonterend behandeld worden of iets anders??
      Ik ben zeer bezorgd....

      Karin

      Verwijderen
    2. Ik snap je helemaal Karin.
      Hopelijk wordt er goed gekeken naar de vluchtelingen of ze daadwerkelijk voor oorlog vluchten of omdat ze vele veilige landen doorkruisen omdat ze denken het hier beter te krijgen.

      Verwijderen
  6. Ik lees net dit artikel: http://www.volkskrant.nl/opinie/de-werkelijkheid-achter-de-willkommenskultur~a4155036/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=free&utm_campaign=shared%20content&hash=42cb8ebadfe14e0b43ca5535b5facfcaaf9e5ca0

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts