Pagina's

vrijdag 31 juli 2015

Paleo of zoiets ?

De man heeft eindelijk besloten om zijn overgewicht aan te pakken. En, hoewel ik er nooit over gezeurd heb, ben ik er toch blij mee. Voor de gezondheid kunnen al die extra kilo's nooit goed zijn en ik zie mijn lieve man graag gezond oud worden. Twintig kilo wil hij eraf hebben. 

De eerste stap was de aanschaf van een cross-trainer. Ik was een beetje skeptisch, want tja... je kunt wel apparaten kopen, maar je moet het toch zelf doen. Inmiddels wordt ik voorzichtig enthousiast. Er wordt dagelijks 20 - 30 minuten gesport en ik zie dat de man in korte tijd al een stukje fitter is geworden. 

Met het sporten kwam het besluit om eens naar de maaltijden te kijken. De man wil proberen om minder granen te eten. Ik ben aan de magere kant (en val makkelijk af), dus ik (en zoon) doen maar een beetje mee (gewoon lekker veel groenten eten kan nooit kwaad :-))

Salade met tonijn

Nou vroeg ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met het eten van minder / geen granen. Heb je tips of ken je een goede site, laat dan vooral even een berichtje achter. 
Ik ben vooral benieuwd naar wat je dan eet op een dag, recepten en hoe je dit betaalbaar kunt houden. 


Alvast bedankt! 


11 opmerkingen:

  1. Heb wel tips hoor ;)
    Paleo lijkt wel duurder, maar uiteindelijk reguleert je eetlust zich, en gaan veel mensen vaak minder eten dus het valt mee. Eet zelf doorgaans ook maar 2 x per dag. Scheelt weer he ;)

    Vooruit plannen is super belangrijk. Een grote salade maken die je de dag erna -met bijvoorbeeld wat extra ei, vis of vlees- naar je werk mee kan nemen. Of zelfgetrokken bottenbouillon maken voor in de vriezer als basis voor een snelle soep. Of brood / cake van amandelmeel maken voor snelle lunch, kan ook in de vriezer. Een voorraad gekookte eitjes in de koelkast. Makkelijke groenten zoals komkommer, kerstomaat, radijs, paprika, worteltjes etc voor het grijpen. Net als (zelfgeroosterde) nootjes met bijv. keltisch zeezout of een lekkere kruidenmix.
    Een fijne maaltijdsoep meenemen in een thermosfles.
    In het begin bij wat flauwheid lekkere bouillon met wat zout doet je snel opknappen. Je lijf moet effe overschakelen van koolhydratenkicks naar ander eten...

    Een heel fijn kookboek vind ik van Melissa Joulwan, well fed. Haar blog is ook een aanrader. Ze laat zien hoe je heel lekker / betaalbaar / vers / vooruitgemaakt paleo eet.

    En Cave-a natuurlijk, al is ze nu nogal druk met andere goeie dingen: http://cave-a.blogspot.no/
    En Martine - min of meer d'r eetblog...

    Er zijn zo heel erg veel dingen te verzinnen die zo veel lekkerder zijn dan brood maar je moet er gewoon effe inkomen... 'zowel qua eten als koken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik eet ook zoals Valhalla omschrijft. Soms wel wat granen als rijst maar niet vaak. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet van afval maar ik beweeg door de ME natuurlijk heel weinig. En ik ben nu wel stabiel wat gewicht betreft sinds ik paleo eet en dat was daarvoor nooit zo. Mijn kookblog vind je hier (misschien inspireert het) http://echt-eten-puur-koken.blogspot.nl/

      Verwijderen
    2. Dank je wel Valhalla, voor alle praktische tips en links! Daar kunnen we wel wat mee.

      Verwijderen
    3. Hallo Martine, bedankt voor het doormailen van je bloglink en je input mbt afvallen. Ik ga zo gelijk even op je blog kijken.

      Verwijderen
  2. Vooral mannen vallen makkelijk af met Atkins. http://www.hetatkinsforum.nl/forum/
    Atkins is vooral bekend als vet eten dieet, maar eigenlijk is het veel meer een groentedieet, al is dieet een slecht woord. Levenswijze is beter. Zelf doe ik vastendieet dwz 2 dagen per week slechts 500 kcal eten en de rest van de week redelijk gewoon.

    Tussendoor eet ik graag een gekookt eitje dat vult prima en zorgt er ook voor dat je van zoetbehoefte afkomt.

    Valhalla heeft al zoveel info gegeven, daar ben je wel een tijdje mee zoet om je in te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. LOL de man ziet ook meeer de voordelen in het vette eten wat hij dan mag, dan in de groenten hoor ;-) De biefstuk trekt hem toch meer dan de tomaat, bij wijze van spreken dan. Stiekum eten we gelijk echter al een bergje meer groenten. Bedankt voor de link!

      Verwijderen
  3. Minder granen betekent minder snelle suikers. Als je dat niet vervangt voor eiwitten en vetten, heb je al snel een enorm hongergevoel. Om die reden eet ik bijv volle yoghurt, bak ik een ei in roomboter etc. Als je wel het graan gevoel wil, kun je bijvoorbeeld eens kijken naar boekweit (ik maak er graag pannenkoekjrs van met ei, kokosrasp en beetje water). Vult heel goed, zitten geen gluten in. En als je wel granen eet, neem dan altijd volkoren. Hier zitten meer voedingsstoffen in en wordt langzamer omgezet in suikers dan gewoon bruin brood. Dit geldt ook voor pasta en rijst (neem zilvervlies). Omdat het vullen der is heb je er ook minder van nodig. Wij gebruiken altijd rond de 60 gram ongekookte "granen" pp. Eet verder meer groenten tijdens de lunch, broccoli salade of rode bietjes salade bijv.
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We aten alles al volkoren. De hoeveelheid groenten bij de lunch zijn we ook al aan het opvoeren. Helemaal niet vervelend om tussen de middag meer groente te eten. Mbt de boekweit: is dat geen graan dan?

      Verwijderen
    2. Nee, boekweit is een zaad, een beetje zoals quinoa. Verder: veel water drinken (geen sapjes,ook geen groentesapjes want die zitten bomvol suikers) of kruidenthee. En natuurlijk de snacks en zoetigheid links laten liggen :). Voor tussendoortjes: een stuk fruit, handje nootjes, gekookt ei.
      Mariska

      Verwijderen
  4. Zie http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2015/jul/06/should-i-go-vegan-to-lose-weight-diet-vegetarian
    Hierin wordt gesproken over 'Eco-Atkin'. Lijkt interessant en gezond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de link! We houden hier de hoeveelheden vlees graag enigszins beperkt, dus dit klinkt goed.

      Verwijderen