Opbouwen van naschoolse opvang

Soms loopt het leven even harder dan ikzelf en dan lukt het (bij mij in ieder geval) niet om erover te bloggen. Één van de dingen die hier even voor wat disbalans zorgt is het opbouwen van de opvang bij een gastouder. Door zoon zijn adoptie achtergrond moeten dat soort dingen heel geleidelijk worden opgebouwd. Anders is het voor hem te spannend en in de praktijk werk dat dan averechts. Daarbij: waarom zou ik over zoon zijn kwetsbaarheid heenwalsen - dit werkt gewoon zo bij hem.

Dus loop ik nu één keer per week met de gastouder mee naar haar huis en ben daar terwijl zoon speelt. Inmiddels vindt hij het hardstikke leuk om erheen te gaan en kon ik de laatste keer een half uurtje weg om 'te bellen'. Volgende keer wordt dat een uur en als dat loopt, dan gaan we kijken of hij alleen mee kan lopen naar het huis van de gastouder. En als zoon goed gewend is, dan verplaatsen we de opvang naar één van mijn werkdagen.

Het lastige voor nu is dat dit oefenmiddagje bij de gastouder m'n fijne weekstructuurtje omgooit. Maandag, woensdag en donderdag zijn (na schooltijd) papadagen. Op mijn vrije dinsdag is hij nu na schooltijd aan het spelen bij de gastouder. Wel in mijn aanwezigheid, maar niet met veel aandacht van mijn kant (want da's niet handig met opbouwen...). En dan is alles bij elkaar mijn werkweek voor zowel zoon als mijzelf simpelweg te lang. Na weer een donderdagochtend met een verdrietig kind besloot ik op de donderdag korter te werken en op dinsdag extra (onder schooltijd).

Yup... en zo vervlogen mijn relaxte dinsdagen thuis...

Als het goed is dan loopt dat straks gewoon soepel en is het voor mij ontlasting in plaats van een belasting, maar ondertussen lijden m'n blogjes, huishouden en te lezen boeken eronder.

Het blijft me verbazen hoe groot de impact van kleine veranderingen kan zijn.


Waren / zijn jouw kinderen makkelijk met opvang? 
Of was / ben jij altijd zelf thuis?

Reacties

  1. dochter van 5 gaat 1 dag per week naar de overblijf (gaat via het kdv hier) ze vindt het veel te druk.. ben erg blij dat ze nooit naar het kdv hoefde of naar een gastouder. ik ben zelf gastouder.. dat vindt ze ook al vaak te druk :( lastig.. ik heb 4 jr gewerkt bij een gezin in hun huis, ze ging 1 dag mee en 2 dagen naar mn schoonouders, heerlijk rustig voor haar. achteraf erg blij mee! en mn schoonmoeder ook! maaar heerlijk rustig voor mn hoogsensitieve dochter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Overblijf is voor zoon niet haalbaar omdat dat hier ook te druk (en te chaotisch) is. Uiteindelijk wordt overblijf ook bij dezelfde gastouder. Juist omdat hij dan overblijf en naschoolse opvang bij dezelfde persoon heeft.

      Fijn dat je zo'n relaxte opvang had voor je dochter. Het ene kind heeft inderdaad meer rust nodig dan het andere kind.

      Verwijderen
  2. Mijn 2 jongste jongens gaan op maandag en dinsdag naar de bso. En op dinsdag en donderdag blijven ze over. Gaat prima. Heb ze nog nooit horen klagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het goed loopt voor je jongens. Dan kun je ze er met een gerust hart heen laten gaan.

      Verwijderen
  3. Ik liet haar als peuter twee keer in de week gaan. Ze moest eigenlijk niet gaan, mijn vader deed dit met veel plezier. Ik wou haar echter niet onvoorbereid naar de kleuterschool sturen. In het begin schreeuwde ze haar longen uit haar lichaam, dat over eens ik uit het zicht was, ik stond dan achter het muurtje te luisteren ;)
    Pas na twee jaar nam ze afscheid zonder huilen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach... arme jij! Lijkt me vreselijk om weg te lopen van een huilend kind.
      Zoon huilt op het moment zelf meestal niet. Ik kan het wel aan hem zien als hij iets heel spannend vindt.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts