Draag jij een zonnebril?

Zoon heeft snel last van de zon. Zijn ogen gaan dan tranen en hij geeft ook aan dat hij last heeft van het licht. Een petje werkt niet bij hem, want dat stuitert er zo vanaf met al dat gewiebel, gespring en gerol. En dus hebben we inmiddels drie zonnebrillen voor zoon (want één in de auto, één voor de grijp en eentje met hoge sentimentele waarde - en eigenlijk wil ik er dan nog eentje voor in mijn tas en één voor in de man zijn auto - en ja wij zijn soms lichtelijk ongeordend... ). 

Zoon heeft bij mooi weer buiten bijna altijd een zonnebril op. Net als ikzelf trouwens. 

De laatste zonnebril kochten we bij de Action: een eenvoudige, zwarte zonnebril met beschermingsfactor 3. Niet gek voor 0,99 euro. En zoon oogt er vreselijk stoer mee. 

Ik was alleen niet zo handig door pas achteraf te kijken waar een goede zonnebril aan moet voldoen. En het etiketje had ik natuurlijk gelijk al weggegooid. Gelukkig bleek in tweede instantie dat de kenmerken in het pootje van de zonnebril gegraveerd staan. CE cat.3 uv 400 staat er. Als het goed is betekent dit dat we een goede zonnebril met uv-filter hebben gekocht voor één euro. 




Voor iedereen die wel aan voorbereiding doet (of die net als ik achteraf even wil checken of de zonnebril wel goed is).

Waarom een zonnebril met uv-bescherming:
Zonnebrillen zonder uv-bescherming bieden eigenlijk geen bescherming: door het donkere glas verwijden de pupillen zich en de uv-straling wordt ondertussen niet tegengehouden. Hierbij komt de uv-straling vol op het netvlies terecht. Hierdoor kunnen ontstekingen aan het bindweefsel van de ogen ontstaan, wat schade kan geven aan het hoornvlies. Kinderen hebben grotere pupillen dan volwassenen en minder pigment. Hierdoor hebben zij meer kans op schade. 

Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie wordt 20 % van staar (cataract) veroorzaakt door een overmatige blootstelling aan uv-straling. 

Europese normen:
Er zijn Europese normen voor de kwaliteit van zonneglazen qua uv-bescherming. Een zonnebril die aan de europese normen voldoet heeft een CE-teken, gevolgd door een cijfer tussen de nul en de vier. Dit getal geeft aan hoe groot de uv-bescherming is. 

0 - Bij bewolkt weer in de stad of binnen. 
1 - Bij gesluierde hemel met matig licht.
2 - Bij mooi weer.
3 - Bij fel licht, aan / op zee of in de bergen.
4 - Bij extreem fel licht zoals in het hooggebergte. 

In Nederland heb je meestal voldoende aan een zonnebril met uv-bescherming twee. Aan zee kun je het beste filtersterkte drie kiezen. 



Door het oogfonds wordt geadviseerd om juist kinderen een zonnebril te laten dragen, (naast een petje). 

Wat mij opvalt op het schoolplein, in de speeltuin en op het strand, is dat er vrijwel geen kinderen zijn die een zonnebril dragen (of een petje trouwens). 


Draag jij een zonnebril?
En je kinderen?



Reacties

  1. Ja, ik draag een zonnebril. Jaren geleden heb ik een oogoperatie gehad. Nadien verdraag ik geen fel licht, dus ook geen fel zonlicht of zonneschijn op sneeuw. Zonen hebben hooikoorts. Zoon 1 draagt een pet en (ivm slechte ogen) een gewone bril, zoon 2 draagt een zonnebril. Helpt ook goed tegen de pollen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met ogen die gevoelig zijn voor licht zet je automatisch een zonnebril op. Dat een (zonne)bril helpt tegen pollen wist ik niet.

      Verwijderen
  2. De zonnebril is bij mij iets dat het ganse jaar door in mijn tas zit. Ik krijg barstende hoofdpijn van een teveel aan zonlicht. Mijn dochter droeg vroeger niet graag een bril, nu begint ze hem stilletjes aan overal mee te nemen, ze is ondertussen negen jaar. Als kind had ze dus altijd een hoedje op, nu een pet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je dochter je voorbeeld volgt. Misschien werkt dat ook gewoon wel zo: wij dragen ook beiden grag een zonnebril als de zon schijnt. Dus zoon ook. Kinderen doen graag dingen na van hun ouders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja ik draag vaak zonnebril, vooral in de auto. Lang contactlenzen gehad en ik had grote collectie brillen. Lenzen draag ik niet meer sinds ik niet meer werk en toen wilde ik eerst een zonnebril op sterkte aanschaffen en in de winkel zag ik DE OPLOSSING, een overzet zonnebril die over je bril gedragen kan worden. Geweldige uitvinding, wel aardig prijzig rond 40.00 euro, ik heb er elk jaar een gekocht en nu al 3 in verschillende kleuren en kleur glazen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mag ik vragen waar je die overzetzonnebrillen vandaan hebt?
      Ik heb nu een leuke zonnebril op sterkte, maar die klopt niet meer met mijn werkelijke sterkte.

      Verwijderen
  5. Ja ik draag zowel in de zomer als de winter een zonnebril. Ik heb een hele goed. De kinderen hebben ook een zonnebril en zoon draagt zijn Rayban heel graag (hij is 16). Voor dochter ligt dat anders, als ze gaat buitenspelen of fietsen dan gaat de zonnebril al snel af. Ze draagt ook wel eens een petje. Ze heeft hele donkere ogen en veel minder last van de zon dan mijn grijze.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoon heeft ook donkere ogen, maar in 1 oog een contactlens (op medische indicatie). daardoor is dat oog een stuk gevoeliger geworden voor fel licht.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts