Efficiëntie kun je leren: 10 tips voor chaoten

De man en ik zijn nooit van die super georganiseerde mensen geweest. Nooit gedacht ook dat ik een gooi in die richting zou (willen) doen. Maar ja... al levende leert men en met een verantwoordelijke baan, een eigen bedrijf (de man dan) en kinderen is het niet handig om ongeorganiseerd te zijn. 

En dus leerden wij al doende. 
Hieronder mijn tips. Andere goede tips zijn zeker welkom! 


Denk er altijd aan om vooruit te plannen ;-)

Tip 1: zorg dat je een kalender of agenda hebt. Tastbaar (en) of op internet. Kies voor wat werkt. Bij ons hing de kalender jarenlang op de WC op zithoogte. Je vergeet nooit meer een afspraak... ;-) Schrijf alles wat binnenkomt en waar je wat voor moet doen direct op de kalender (of zet alles in je mobiele telefoon, met een alarm erbij). Let op... zet het er ook bij als je voor je actie nog iets mee moet nemen / moet doen (en waar je bijvoorbeeld dat formulier gelaten hebt...)

Tip 2: zorg voor een dagelijkse routine. Alles waar je niet meer over na hoeft te denken scheelt je tijd, denkwerk en chaos. Bovendien weten kinderen en partner op een gegeven moment ook wat de vaste dingen zijn en hoe die verlopen. Dat geeft rust. Met een dagelijkse ochtendroutine en avondroutine zorg je voor een soepel begin en uiteinde van de dag. Hoe die dag er verder ook uit ziet. 

Tip 3: zorg voor een vaste weekroutine. Wanneer is het 't handigst om boodschappen te doen? Wanneer wordt er gepoetst? Zet het op vaste dagen en hou je eraan. Dit geeft rust in je week. Oftewel: rust, reinheid en regelmaat ;-)

Tip 4: Do it now! Voer acties die minder dan twee minuten kosten gelijk uit. Dat scheelt je schrijfwerk op die kalender. 

Tip 5: Open bij binnenkomst gelijk je post en sorteer de boel uit. Enveloppen en onzin gelijk naar de oud papierdoos, Wat opgeborgen moet worden direct opbergen (of in een mapje ópbergen') en alles waar iets mee moet in een mapje 'to do'. (mits het niet valt onder tip 4). Die to do's en dat mapje 'opbergen' ga je natuurlijk weer op een vast moment in de week te lijf.

Tip 6: Plan een vast moment om vooruit te kijken. Wat moet er komende week in ieder geval gebeuren? Zijn er dingen die op een bepaald moment moeten? Wat heb je daarvoor nodig? Heb je er rekening mee gehouden met werk / andere planning? Regel de boel, maak afspraken met je partner / kinderen en zet alles op de kalender. 

Tip 7: Hou rekening met je eigen zwakke punten. Ben je slecht in het sturen van kaarten? Stuur dan niks of stuur digitale kaarten en zet ze een jaar vooruit klaar. Vergeet je altijd je boodschappenlijstje? Zet hem in je telefoon enzovoorts. Zorg voor een paar gezonde maaltijden in de vriezer en afbakbroodjes in de voorraadkast. Nou ja... je weet zelf wel waar het regelmatig spaak loopt. 

Tip 8: Maak (realistische) wekelijkse en dagelijkse todo lijstjes. Bij ons staan die op een apart lijstje aan de zijkant van de kalender. Van gras maaien tot belastingaangifte doen: alles staat erbij. Elke avond kijk ik even wat er nog gedaan moet worden. Daaruit kies ik een paar dingen voor het todo lijstje van de volgende dag. 

Tip 9: Plan jezelf niet te vol. Bij iedereen gaat de planning rammelen als deze te vol is. Soms moet je gewoon dingen schrappen. Of kunstgrepen doen zoals het inhuren van een werkster of iemand die het gras maait. Nog beter is het om vooruit te kijken en alvast in te spelen op drukke periodes. 

Tip 10: Niemand is perfect, ook jij niet. Wees aardig tegen jezelf als de boel ondanks al je inzet toch  in de soep loopt. Morgen is er weer een dag!



Reacties

  1. Goede tips! Vooral die van de routines spreekt me erg aan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele goede tips! Ik heb alleen altijd verschrikkelijk veel moeite met vaste dingen ook op vaste momenten doen. Volgens mij vind ik ergens onbewust dat dat me in mijn vrijheid beperkt, terwijl het juist ook een hoop vrijheid geeft. Moet ik toch eens vanaf ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts