Een kleuter bespaart niet


Wij hebben een echte bourgondische kleuter (als niet iedere kleuter dat is..)
Beter veel roomboter dan weinig op het brood en liever meer dan minder (van wat dan ook).
Het bad is het leukst als het echt helemaal vol zit (en dan liefst nog met balonnen EN alle plastic beesten erin EN veel schuim) en als je dan toch scheerschuim mag om mee te spelen (fantastisch spul voor sensorisch spel) dan liefst een hele bus.
Handjes wassen met warm water is veel leuker dan met koud water en alles is mooi om te hebben.

Soms is het dan jammer om een moeder te hebben die bespaart.
Aan de andere kant mag er heel veel, alleen niet altijd van alles heel veel.
Of hij wat snapt van mijn uitleg dat veel van alles ook betekent dat mama dan veel meer weg moet om te werken, dat weet ik niet.

Dat bepaalde dingen gewoon zus of zo zijn, dat komt er wel steeds meer in.
Dat hij zelfstandig de kraan van het bad dicht doet als het voor 1/3 vol is, dat vind ik echt knap.
Vooral omdat ik weet hoe leuk hij een vol bad vindt.

Verder vind ik dat spelen zonder matigheid ook wel wat hebben.
Zomaar een hele fles scheerschuim leegspuiten en er heerlijk met je handen in spelen is ook gewoon erg leuk.

En weet je wat?
Soms doe ik lekker mee!


Wat was jouw laatste onmatige actie?

Reacties

  1. <3 wat lief.

    Roomboter vind ik best okee, dus heel veel boter en heel weinig (zoet) beleg.
    Mijn DL1 van toen bijna 4 vroeg toen ook of ik niet met papa naar werk kon en zij naar het KDV. Gewoon voor een dagje. Om centjes te verdienen voor de gordijnen die ze wilde, toen ik zei dat we niet zomaar alles kunnen kopen, zeker niet nu mama is gestopt met werken ;)

    Ben het helemaal met je eens. Niets mis met grenzen en enige terughoudendheid. Als het dan eens mag, is het extra leuk! Net als zomaar ergens een ijsje eten. 99 keer doen we het niet, een keer wel en dan is het feest. Als ik ze 100 x een ijsje geef, moet ik dan een cadeau kopen om ze écht een plezier te doen?

    Wat klink je opgewekt. Fijn om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook liever roomboter, dan suiker maar ook aan de roomboter zit een grens ;-)

      In verhouding met veel andere ouders zijn we denk ik erg matig met suiker en luxedingen. Aan de andere kant: we hebben heerlijk lang de tijd kunnen nemen om zoon thuis te laten wennen. Dat scheelt in inkomen, maar dat maakt niet uit. Die luxedingen hoeven niet zo (en die suiker ook niet, maar daar zit een ander idee achter)

      En dank je! Ik zit lekker in m'n vel (wat wil je ook als kersverse moeder van een fantastisch kind?)

      Verwijderen
  2. Heel herkenbaar! Onze kleine man van bijna 3 verteld mij gewoon als hij iets kwijt is, dat ik dan maar een nieuwe moet kopen ;) heerlijke kinderlogica...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee om een keer onmatig te zijn (spelenderwijs met iets simpels als scheerschuim!
    En zoals samen besparen hierboven verteld, ons zoontje van 4 vond ook dat ik dan maar een nieuwe moest kopen en wilde vanalles HEBBEN HEBBEN HEBBEN. Volgens mij past dat ook bij de leeftijd. Ik heb het opgelist door te zeggen dat hij er voor kan sparen en we het dan kopen. Nu vraagt hij bij ieder "hebbending" of hij ervoor MAG sparen....haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier heeft zoon dat ook dat hij alles wel wil hebben. Dan wijst hij de auto's aan waar we langs lopen en dan zegt hij dat hij die auto hebben wil, en die...
      Soms speel ik het spelletje mee. Soms roep ik alleen dat hij dan nog even flink door moet sparen... LOL!

      Verwijderen
    2. Scheerschuim is inderdaad fantastisch. Ik geef het ook regelmatig kado op een peuterverjaardag :-) Goed consuminderkadootje en altijd prijs.

      Wat ook lekker onmatig voelt (maar niet duur is): 30 van die waterballonnen opblazen voor in bad. Zoon vindt dat soort dingen helemaal fantastisch

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts