Aardig of streng: wensen voor jezelf

Dit thema houdt me bezig en eigenlijk ben ik gewoon ook heel nieuwsgierig hoe jullie hiermee omgaan. Dus borduur ik nog even voort op mijn stukje van gisteren.

Aardig en streng zijn voor jezelf zijn met elkaar verweven. Je komt naar mijn beleving nergens als je niet af en toe wat eisen aan jezelf stelt. Er zijn namenlijk altijd wel dingen waar je echt geen zin in hebt, maar die toch moeten gebeuren.

Sommige dingen, daar kun je niet omheen, zoals de afwas (of... nou ja...), opdrachten van je werk of zaken die de boel echt in het honderd laten lopen als je ze niet doet. Er is echter ook een heel grijs gebied aan dingen die je (heel lang) kunt laten, maar waarmee je jezelf belemmert of tekort doet als je ze niet doet.

Persoonlijk vind ik die laatste dingen het meest lastig. Niemand zegt mij dat ik hongaars moet leren, een studie moet doen of de huisarts moet bellen voor het periodieke uitstrijkje. Maar toch zijn die dingen van belang.

De film groundhogday (een aanrader) zette me een poos geleden al aan het denken hierover. De film gaat over een man die dezelfde dag steeds overnieuw beleeft. Na enige weerstand gebruikt hij de tijd die dat hem geeft om zichzelf allerlei vaardigheden aan te leren: beeldhouwen, een instrument bespelen enzovoorts.

Onze dagen lopen gewoon dag na dag verder: een jaar is zo voorbij. Ondanks dat biedt elke dag de mogelijkheid om jezelf een klein beetje van iets aan te leren. Het is misschien niet leuk om elke dag te studeren, maar wel leuk om uiteindelijk die vaardigheid te hebben die je je al heel lang wenste.

Kunnen jullie goed streng zijn tegen jezelf? In wat voor dingen?
En zetten jullie dit ook in, om stapje voor stapje verre wensen en dromen waar te maken?
En zo nee: wat houd je tegen?

Reacties

  1. Streng zijn voor mezelf, kan ik enorm goed.
    Aardig zijn voor mezelf gaat me minder goed af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig heb ik na mijn veertigste de gulden middenweg gevonden en daar voel ik me al 25 jaar goed bij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die gulden middenweg is belangrijk ja... Te streng is niet goed en jezelf te weinig grenzen / doelen stellen ook niet.

      Fijn dat je die gulden middenweg hebt gevonden en dat het zo goed lukt om daarnaar te leven.

      Verwijderen
  3. ik heb een ijzeren discipline als ik me iets voorneem bijt ik me erop vast , en geef nooit op

    Gerd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knap! Hier vind 'men' dat ik een goede discipline heb, maar zelf vind ik het nogal meevallen, Alleen in de dingen die ik wezenlijk belangrijk vind hou ik die discipline.

      Maak jij daar keuzes in? Of veranderen jouw voornemens nooit?

      Verwijderen
    2. Bv ik ben nu een jaar vegetarisch , en verander dat nooit meer .
      in die voornemens ben ik resoluut .
      Andere zijn vaak tijdelijk nu ben ik op dit 2 maanden elke dag aan het trainen (T25 insanity) als het straks weer mooi weer wordt verplaatst ik het weer naar de buiten sport toe.

      Ik stel zo weinig mogelijk uit en doe zoveel dingen direct

      Gerd

      Verwijderen
  4. Ik heb met allebei moeite. Ik kan wel makkelijk voor mezelf zijn, maar dat is niet altijd aardig, want dat kan ook zijn dat ik meer stil sta, dus niet echt gezond eet, weinig beweeg, geen leuke dingen doe, enzovoorts. En streng voor mezelf kan ik ook niet zo goed, als het moet, dan moet het, maar dan wordt het meer gedreven door een externe factor, zoals een deadline, niet door ik die nu eens even flink de teugels aanhaalt. Wat dat betreft moet ik denk ik gewoon nog wat verder zijn in de zoektocht naar wat ik zelf nu eigenlijk graag wil, belangrijk vind, enzovoorts, zodat het meer kiezen voor het één (aardig) of het ander (streng), in plaats van maar meegaan met hoe die dag de wind waait.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het blijft vaak toch lastig. Hoewel ik vreselijk tegen sommige dingen op kan zien ben ik achteraf vrijwel altijd blij of opgelucht dat ik het gedaan heb. En het lukt tegenwoordig gelukkig wel steeds beter om mezelf te motiveren ook minder leuke zaken aan te pakken.
    Ben trouwens benieuwd naar het hoe en waarom van je studie hongaars. Want dat is ook gewoon een hele lastige taal. Ik kom na al die jaren én met een goede hongaarse vriendin nog steeds niet veel verder dan tot 10 tellen en wat groenten en brood en eieren kunnen bestellen. En dan is mijn uitspraak nog meestal niet goed haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De reden is onze toekomstige adoptie uit hongarije.
      Het helpt dat ik talen snel leer spreken, maar met elke dag een half uur kom je met alles wel een heel einde hoor, ook zonder talenknobbel.

      Ik kan al tot 100 tellen :-)

      Verwijderen
    2. Maar dat is ook wel een hele goede reden om de taal te willen leren! Dat helpt ook wel om een taal beter onder de knie te krijgen. Dus jullie weten nu uit welk land het kindje zal komen, maar is er al bekend wanneer? Ontzettend spannend allemaal, dus niet te streng zijn voor jezelf hoor!

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts