Straling in huis

Laatst las ik ergens een stukje over straling in huis. Zolang de Nederlandse overheid zegt dat het veilig is, kun je er natuurlijk over discussieren of je hier nu wat tegen zou moeten doen, of niet. Daarbij is het nut altijd discutabel met een zendmast op 20 meter afstand (fijn naast de school), een werkplek die op dit moment wordt volgehangen met routers en vrij verkrijgbare wifiversterkers.

Aan de andere kant had ook niemand in eerste instantie een probleem met asbest en moet je soms gewoon maar ergens beginnen als je vind dat iets moet veranderen. En de degene op wie je het meeste invloed hebt, dat ben je zelf.

Straling in huis wordt vooral veroorzaakt door router/modem, dect telefoons en de mobiele telefoons.

De router / modem en dect telefoon zouden de grootste boosdoeners van straling zijn. De router en / of modem zou je 's nachts uit kunnen zetten, al dan niet via een tijdsschakelaar (dat spaart nog stroom ook) en je schijnt bij een aantal routers ook de stralingssterkte aan te kunnen passen. Dat is misschien een beetje tegendraads in een tijd waarin wifiversterkers populair zijn, maar misschien kan de verbindingssterkte bij jou in huis wel een tandje lager.

Persoonlijk ben ik in ieder geval niet van plan om terug te gaan naar een internetverbinding via een kabeltje. Een dect telefoon komt er echter niet in en de mobiele telefoons en computers gaan s'nachts uit. Inmiddels heb ik ook ontdekt dat de Ipad op vliegtuigmodus kan, waardoor hij ook niet meer zend. Het 's nachts uitzetten van router en modem is hier nog onderwerp van discussie.

Zetten jullie draadloze apparatuur ook uit? Of maken jullie je niet druk om straling?

Link:
stopumts.nl


Reacties

  1. Ik maak me er niet druk over, maar ben er wel voorzichtig mee. Het modem gaat hier 's nachts uit. We hebben geen tv of computer op de slaapkamer en ik wil geen mobieltje vlakbij me hebben liggen. Mijn man heeft dat wel en ik heb niet de indruk dat hij er last van heeft.
    Wij hebben verhuisplannen en al bij verschillende huizen gekeken. Een huis dat we erg mooi vonden zouden we nooit kopen omdat er een groot elektriciteitshuisje naast stond.
    En als er buren zijn met een grote zendmast in de tuin, dan hoef ik er ook niet te wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben een internetverbinding via het lichtnet. De laptop staat altijd op de tafel. Zo kan de wifi uit. De router gaat elke nacht uit. En onze telefoons hebben we speciaal stralings-arm gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar heb 'k me nou nog nooit druk om gemaakt. Raar hè?
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb altijd de router 's nachts uitgezet, maar kreeg toen commentaar van computer-wijze figuren dat dat helemaal niet verstandig is, omdat het voor de router niet ideaal is om telkens weer opnieuw te moeten opstarten. Ik moet zeggen dat ik sinds ik hem aanlaat, minder connectie-problemen heb.
    Dat er op de flat tegenover mij een grote mobiele-zendmast staat vind ik niet zo fijn. Mijn slaapkamer is daar misschien 25 meter vandaan.... Maar wat doe je eraan? Niet dat ik tot nu toe merk dat het iets doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben draadloos internet maar de modem blijft altijd aanstaan : ik het nog een tijdje de modem uitgetrokken als ik de laptop niet nodig had maar ik ondervond dat ik toen veel meer connectieproblemen had of als ik hem gewoon laat aanstaan. De digicorder blijft hier ook aan : ik las ergens dat het wel energie bespaart om hem telkens uit te zetten maar at het niet ideaal is voor het toestel en het duurt bij het opstarten dan ook vrij lang. Vaste telefoon hebben we niet en mijn GSM heb ik altijd bij. 's Nachts ligt hij op mijn nachttafel omdat ik hem als wekker gebruik. Ik kan me wel voorstellen dat er heel wat straling in de lucht hangt en dat die niet zo gezond is maar ontlopen kunnen we die toch niet, vrees ik....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een mobiel, dect telefoon en een router, overdosis straling dus ;-). Het is moeilijk om je druk te maken, terwijl je er aan de andere kant met veel plezier gebruik van maak. Mobiel, draadloos internet. Eigenlijk vind ik het hypcriet om er aan de ene kant gebruik van te maken en je gemak en plezier van te hebben en aan de andere kant er druk over te maken.

    Als je bang bent voor straling moet je er zover mogelijk vandaan blijven, dus ook geen mobiel, router en evt. andere apparaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik zet wifi van mn mobiel snachts uit, maar meer omdat ik niet wakker wil worden van piepjes van facebook en email... en mobiel wil ik perse aan hebben omdat we geen huistelefoon hebben en wil bereikbaar zijn als er iets is met familie oid. modem enz uit doe ik niet, denk er niet aan en te veel gedoe (en maak me er dus ook niet druk om anders doe je dat wel )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eindelijk iemand van wie ik lees dat ze ook geen decttelefoon wil.ik dus ook niet.Ons oude toestel was kapot maar we hebben bij bol.com weer een nieuwe met een vaste draad kunnen kopen.Ons modem staat niet uit want dan ontstaan er constant problemen.En de mobiel heb ik alleen als ik wegga.Hartelijke groet,Anneke*

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier ook aan veel stabieler verbindingen en geen gezeur met wachtwoorden etc. en ben in geval van nood ook telefonisch bereikbaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja ik merk ook dat mijn kinderen (tweeling van 2,5jr)(soms) wakker worden wanneer ik de babyfoon aanzet terwijl ze daarvoor nog lekker liggen te slapen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts