Zorgverzekering: is de prijs het enige wat telt?

In de gesprekken over het kiezen van een zorgverzekeraar valt het me op dat mensen het eigenlijk alleen maar hebben over de prijs, eventueel in combinatie met wat er vergoed wordt.

Nou heb ik wel eens een ziektekostenverzekeraar gehad, waar ik aan zijn never nooit niet bij terug zou willen, al had die het beste pakket van Nederland. De ellende met de ondeskundige dames aan de andere kant van de telefoon staan me nog iets te scherp in het geheugen.

Daarbij heb ik door mijn werk ook een kijkje aan de andere kant van het proces: de kant van de zorgverlener. En wat ik daarvan zie, dat maakt niet heel blij. Zorgverzekeraars hebben namelijk heel veel macht. De klant krijgt een eurootje korting, de zorgverlener moet ondertussen afdelingen sluiten en de bonussen bij de zorgverzekeraars gaan volgens mij gewoon door, al schrijven de kranten daar niet over. Want waarom zouden ze wat veranderen? Wij zijn toch wettelijk verplicht om een zorgverzekering te nemen.

In de pers wordt al een poosje bericht over de machtspositie van zorgverzekeraar Ach.mea en hoe zij hun positie uitspelen naar zorgverleners door lagere tarieven te eisen.

Nou zijn dergelijke kwesties heel lastig om rekening mee te houden. Wie er bij welke hoofdverzekeraar hoort is vaak onduidelijk, ook zie je niet welke zorgverzekeraar welke eisen stelt aan de onderhandelingstafel in het ziekenhuis of de GGZ en wat er voor geld omgaat in 'overhead' en salarissen..

Ik houd met die zorg maar het idee dat we doorbouwen op een rot systeem, al dan niet veroorzaakt door die 'fantastische' marktwerking.

En eigenlijk is dat gewoon jammer, toch?

Reacties

  1. Ja, het is echt gek hoe veel macht de verzekeraars hebben. Heel het systeem, knettergek. Maar dat is wat te ingewikkeld voor de mainstream media ben ik bang?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad jammer,dat die kant van zo'n maatschappij verborgen blijft.Ik houd mijn hart vast als de AWBZ-zorg in hun handen komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We hebben daarom voor een kleinere organisatie gekozen, die een goede dekking geeft, waarbij we zelf kunnen kiezen van wie we zorg willen afnemen. De betutteling van die grote organisaties, verschrikkelijk.
    Gisteren zag ik toevallig in een programma ( ik dacht Radar) dat er ook onterecht gedeclareerd wordt door zorgverleners. Hoe rot is dat? Aan alle kanten kloppen er zaken niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij worden ze allemaal steeds kaler. Nu ik nog niet echt problemen heb, ga ik wel voor de prijs. Maar dat wordt gelukkig gecombineerd met goede service; ik zit al een jaar of 5/6 bij Anderzorg en tot nu toe zijn ze steeds én het goedkoopst, én heb ik niets te klagen over service. Ik kijk wel elk jaar naar de situatie en ga niet klakkeloos elk jaar alleen voor premie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het volmondig met je eens. Bij zorgverleners merk ik dat ze zich in allerlei bochten moeten wringen om de verzekeraar te behagen. Zowel bij het behandelen van de patiënt zelf als bij het eindverslagen schrijven (deadline, vorm van het verslag). Ook neemt hier in mijn buurt de lokale verzekeraar (het vroegere lokale ziekenfonds) steeds meer de regie in het gezondheidscentrum en de apotheek over. Zo verordonneert de verzekeraar dat de gezamenlijke lunchpauze in het gezondheidscentrum tot het verleden moet horen: een gezondheidscentrum dient ook tussen de middag open te zijn en eten doe je maar tussendoor. Ik heb niet met incontinentie te maken maar er sijpelen bij mij wel berichten binnen dat in de apotheek die ene verzekeraar samen met 1 verstrekker van het materiaal het voor het zeggen heeft en telefoongesprekken voert met verzekerde patiënten of het allemaal niet wat zuiniger kan. Pardon?
    Mijn huisarts schrijft tegenwoordig bij een doorverwijzingsbrief maar niets meer op de envelop, want eerst moet de patiënt nog uitzoeken bij welke zorgverlener hij van zijn verzekeraar terecht 'mag'.
    En die ervaring met ondeskundige dames bij de helpdesk van de verzekeraar (in mijn geval dus wel degelijk Anderzorg) ken ik ook. Wat een giebelgrieten! Per mail is het ook al niet veel beter, je krijgt nietszeggende antwoorden die je zelf ook had kunnen bedenken.

    Anderzorg is dit jaar weer de allergoedkoopste als je voor het maximale vrijwillige eigen risico kiest. Dat wijst er op dat Anderzorg gaat mikken op een jong en/of gezond publiek dat niets mankeert en zich een hoog eigen risico kan veroorloven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vroeger (zegt oma) draaide het vooral om solidariteit. Er werd premie ingehouden van je salaris, hoe meer je verdiende hoe meer premie je betaalde! ik maakte praktisch nooit gebruik van de zorg, alleen tandarts en vroedvrouw. Later, als kleine zelfstandige, particulier (!) verzekerd. Jongeren nemen nu de goedkoopste verzekering omdat ze gezond zijn (vanuit hun EIGEN positie terecht) en ouderen, zieken en gehandicapten moeten wel een aanvullende verzekering nemen. Daardoor wordt de verzekering steeds meer uitgekleed, duurder en voor velen onbetaalbaar en is de solidariteit ver te zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wel goed om vanuit dat perspectief te horen! Dat blijft toch een beetje onzichtbaar anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ook ik ben wezen 'shoppen'; en inderdaad er zijn een aantal verzekeringen goedkoper MAAR dan kan ik niet meer naar de osteopaat (of ik moet alles zelf betalen) Het scheelt 12 x 10 euro aan premie en het kost me 6 x 60 euro = 360,00 minus 120 is 240 euro. Gewoon goed narekenen en goed de kleine lettertjes lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij Finion kan je verschillende verzekeraars met elkaar vergelijken. Zo kan je dan zien welke het voordeligst is en welke het meest bij je past. Handig en scheelt je veel tijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts