Terug naar de zomertijd

Na een week slaaptekort geef ik het even op met die wintertijd.
Mijn biologische klok vertikt het gewoon om de tijd zomaar even een uur te laten verspringen.
En dus zat ik 's avonds knikkebollend te wachten op mijn bedtijd, om 's morgens een uur voordat de wekker ging alweer wakker te zijn.

Dus ga ik vanaf gisteren gewoon fijn naar bed als mijn lijf vindt dat het bedtijd is. Ook al is het pas 21.30 uur volgens de klok. Het voordeel ligt in de ochtend, als ik vroeger dan ooit en fit als een hoentje om 6 uur mijn bed uit spring.
Beetje rare tijd in het weekeinde, maar het zij zo. 

Overigens las ik op het www dat het maar de vraag is of die wintertijd een bezuiniging oplevert (de hoofdreden om met de wijzers te gaan klieren). Behoud van de zomertijd zou volgens een onderzoek van ene Mayer Hillman juist extra daglicht opleveren voor diegenen die een hele dag werken of op school zitten. 

Hij adviseert om de wintertijd af te schaffen. Aanvullend pleit hij ervoor om en in de zomer de klok een uur vooruit te schuiven.

Kijk en dat laatste vind ik dan weer niet zo'n goed idee. Laat die wijzers van de klok gewoon het hele jaar maar doortikken, zonder dat er opeens een zwieper aan het uur wordt gegeven.

Ik zou daar in ieder geval erg blij mee zijn...


Zijn jullie al gewend aan de wintertijd?

Reacties

  1. Jouw verhaal zou het mijne kunnen zijn,wat slaap betreft.Ik red het nog tot 21.50 en ga dan naar bed. Om vervolgens voor zessen al met de hond te fietsen. Gelukkig ben ik er verder niet beroerd van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben er ieder jaar weer 14 dagen druk mee..... het wennen dus. 's Avonds zit ik te knikkebollen op het bankstel en 's morgens ben ik vroeg wakker, na 14 dagen zit ik weer in het nieuwe ritme.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen last van de overschakeling van zomer- naar wintertijd of omgekeerd. Ik slaap al maanden zeer slecht : moeilijk inslapen, meermaals per nacht wakker worden, niet kunnen doorslapen.... Ik slaap per nacht gemiddeld max 5 u maar wel in brokken en beetjes dus onderbroken slaap. Ik loop al maanden overdag doodmoe en dat heeft totaal niets te zien met het winter of zomeruur maar met chronisch slaaptekort....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat vervelend! Een langere periode slecht slapen maakt je zo brak..
      Hopelijk ga je weer beter slapen...

      Verwijderen
  4. Goed idee om de klok het hele jaar gewoon door te laten lopen.
    Dan stem ik ook voor om het openbare leven pas om 9.30 te laten beginnen. Ik heb namelijk altijd moeite met 'vroeg' opstaan. Vooral nu het weer donker is 's ochtends... Precies het omgekeerde van jou dus. Ik heb ook altijd meer problemen met de zomertijd (uurtje korter slapen), dan met de wintertijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Andersom heb ik ook weer moeite met het verschuiven van de klok (te laat naar bed en dan een uur vroeger uit mijn slaap gerukt worden door de wekker...).

      Het openbare leven zou wat meer flexibel mogen zijn vind ik.

      Verwijderen
  5. Ik zit hier momenteel ook al doodmoe te zitten en ben daarom blogs aan het lezen om niet nu al naar bed te gaan. 's Morgens om kwart over 5 wakker en na mijn eerste dut 's avonds pas tegen half twee in slaap vallen. Mijn ritme is helemaal van de leg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Laten we maar gewoon de wintertijd houden, dan hoef ik in het voorjaar niet weer van slag te zijn. Bij mij is het dus net andersom.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En wat dachten jullie van kleine kinderen die om half zes aangeven klaar wakker te zijn.

    Om 5 uur zijn ze niet meer te genieten, want honger en slaap dienen zich aan.

    Laat de wintertijd maar doordraaien, dan krijgen we weer regelmaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is andersom: de wintertijd is in Nederland de normale tijd en de zomertijd is ingevoerd als besparing.
    Ik moet er persoonlijk niet aan denken dat de zomertijd vast blijft: in Januari pas om 9 uur licht, dat vraagt om een winterdepressie. En omgekeerd, met alleen wintertijd, dan is het in juli al om 21.30 donker. Ook niks...
    Wel zou het moment van verzetten weer terug mogen naar eind september zoals het vroeger was. Toen had ik minder moeite met de overgang.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts