Slapeloze nachten

Nee, dit is geen vervolg op mijn stukje van gisteren, hoewel die zorgen over de naderende crisis er nog wel zijn. Net zoals bij veel van jullie.
ik slaap gewoon het laatste jaar af en toe erg slecht, zonder dat er een duidelijke oorzaak voor is.

Soms wordt ik om 6 uur wakker, dat is niet zo erg. Een spontane vroege start met een uurtje slaaptekort, dat lukt best. Minder leuk wordt het als ik, net zoals vannacht, om 4 uur wakker wordt en niet of na een paar uur weer in slaap raak.

Volgens mijn collega zijn dit overgangsklachten. Ik vind zelf dat het samen met de aanwezige nesteldrang inmiddels aardig begint te lijken op echte zwangerschaps'klachten'  ook al is er dan geen buik, komt er geen bevalling en zal / zullen onze toekomstige koters geen baby's zijn. In ieder geval klinkt het beter dan de overgang. Ik vind mezelf namelijk nog net iets te jong daarvoor.


Mocht mijn verhaal een tikje warrig zijn, gooi het dan maar op mijn zzzzzzlechte nacht. Hopelijk wordt er op mijn werk vandaag geen al te hoog apel gedaan op mijn wakkerheid en intelligentie...

Zijn jullie goede slapers?
En hebben jullie goede tips om beter te slapen?

Reacties

  1. Een uur vroeger naar bed. En geen Pauw en Witteman meer kijken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger naar bed is niet zo'n gek idee.
      Paul en Witteman kijken we niet, dus aan hen ligt het niet...

      Verwijderen
  2. Ik heb ook wel eens periodes waarin ik slecht slaap. Vooral als het druk is en/of ik veel druk ervaar. In dat soort periodes is het voor mij belangrijk dat ik regelmaat aan ga brengen in mijn slapen. Kan ik in andere periodes wel eens doortrekken tot 2 uur en dan gewoon rustig gaan slapen, als het zo'n "woelige" periode is, moet ik echt voor 11 uur in bed liggen en niet 's nachts gaan liggen lezen of tv kijken of zo. Tot nu toe trekt zo'n periode bij mij dan altijd weer voorbij en is het daarna weer makkelijk om in slaap te vallen en door te slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken het wel. Melatonine kan helpen. Let dan wel op dat je de goede Melatonine koopt van 1, 2 of 3 mg en niet 0,01 mg.
    Dagelijks bewegen helpt ook goed om snachts beter te slapen. Wat ontspanningsoefeningen, een bodyscan of ademhalingsoefeningen kunnen ook helpen. Verder accepteer ik maar dat ik minder slaap, niet extra zorgen ga maken om het niet slapen. Als ik wakker wordt drink ik kopje thee (die ik in thermoskan klaar heb staan) en ga met een fijne rustige cd aan weer in bed liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je tips. Ontspanningsoefeningen hebben naar mijn ervaring ook invloed op he doorslapen, dat as ik zelf even vergeten.
      Met dan wat melatomine achter de hand kom ik waarschijnlijk (hopelijk) een heel eind.

      Druk maken over het niet kunnen slapen doe ik overigens ook niet. Zo mogelijk zet ik de wekker een uur later en verder maak ik er maar het beste van op zo'n dag.

      Verwijderen
  4. Ik slaap momenteel ook niet echt om over een huis te schrijven.... Inderdaad een hormonaal kwaaltje, bij mij door de zwangerschap. ik word elke nacht wel een paar keer wakker, vaak met het gevoel alsof ik op knappen sta... dan dus maar snel mijn warme bedje uit, naar het toilet. Gelukkig slaap ik daarna wel weer vrij snel, maar leuk is anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Had dat ook wel eens, een of ander vreselijk saai tijdschrift als de Margriet ofzo naast je bed leggen en daar een beetje in gaan lezen hielp vaak wel... op een gegeven moment dommel ik dan toch weer weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb als leesvoer voor het slapen gaan een serie boeken die ik echt al minstens 5 keer heb gelezen. Nieuw leesvoer (hoe suf ook) houd me juist wakker.

      Verwijderen
  6. Ik heb gemerkt dat ik om 4 uur 's nachts wakker wordt wanneer ik alcohol heb gedronken en/of kaas heb gegeten rond 21.30 uur. Ik heb nu alcoholvrij bier gekocht, vanacht prima geslapen.
    BrEkster

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat alcohol je niet goed is voor je nachtrust, dat wist ik.
      Kaas is nieuw voor mij. Nou eet ik 's avonds gewoonlijk geen kaas, maar ik kan wel eens kijken of er een verband is tussen hetgeen ik eet / drink en mijn nachtrust.

      Verwijderen
  7. 'k Word vaak wakker vanwege verkeerd liggen en daarvan pijn ondervinden, (kl...rug) gelukkig kan 'k soms vrij gemakkelijk weer inslapen terwijl 'k andere nachten om de haverklap wakker ben, is waardeloos maar verder weinig aan te doen (extra pijnstillers helpen pas na 2 uur, schiet natuurlijk niet op), dus blijf 'k maar gewoon liggen woelen en vooral niet piekeren over 'n eventueel slaaptekort,
    dan red 'k het de volgende dag wel weer,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een rugpatiente dus? Misschien eens een harder matras proberen? Bij mij hielp dit enorm. De goedkoopste van leenbakker. Vaak nog in de aanbieding ook.
      Door nachtmerries ben ik een slaapramp. Momenteel weer zoveel last van dat ik nauwelijks naar bed durf te gaan. Niet leuk....

      Verwijderen
    2. Rugpijnis een naar iets om van wakker te worden.
      Ik heb tijdens / na mijn hernia lang met een rol om mijn middel geslapen voor een betere lighouding.

      Verwijderen
  8. drupje lavendelolie op een watje naast je bed?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook ik ben een erg slechte slaper. Nieuw is voor mij dat dit door de overgang zou komen. Maar het zou wel kunnen. Rond 4/half 5 word ik wakker en het duurt wel een half uur/uur voordat ik weer kan slapen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts