Pagina's

zondag 6 oktober 2013

importauto's en teruggedraaide kilometerstanden

Dit weekeinde zijn we serieus op autojacht gegaan, wat resulteerde in twee proefritten. De tweede auto was een serieuze gegadigde, waar we eigenlijk metteen verliefd op werden. Helaas voor de autohandelaar gaan wij ook bij verliefdheden niet over 1 nacht ijs. Zeker niet als het om grotere bedragen gaat. We maakten dus wat foto's van de auto en de onderhoudsboekjes en keerden huiswaards.

Thuisgekomen liepen we alle gekregen informatie nog eens na en googleden we op alle kleine twijfelpunten. Het grootste twijfelpunt was dat het een geimporteerde auto betrof. Volgens de autohandelaar mochten we ondanks de afwezigheid van NAP gerust uitgaan van een correcte lage kilometerstand, omdat de onderhoudboekjes klopten en de stoelen nog helemaal netjes waren.

Internet vertelde ons echter, dat bij zeker 30 % van de importauto's met de kilometerstand is gesjoemeld. Hier worden zelfs hele onderhoudsboekjes voor vervalst.

Dus keken we nog eens kritisch naar de foto's van het onderhoudsboekje.

De naam van het model in het boekje bleek niet overeen te komen met het type waarvoor de hamdelaar de auto aanbood. De kleur van de stoelen klopte wel met de informatie van de handelaar, maar niet met het type volgens het boekje. Waren de stoelen misschien vervangen? Vroegen wij ons af. Stoelen die met hun onberispelijke staat volgens de handelaar juist duidden op een correcte, lage kilometerstand...

Vervolgens herinnerden wij ons het wat vreemde slijtplekje van de vloerbekleding - teveel slijtage voor een zeer lage kmstand, ook al beweerde de dealer anders.

Dus trokken wij de stempels in het boekje ook nog maar eens na. We wilden de garagehouder in Duitsland achterhalen om hem te vragen of de auto inderdaad bij hen in onderhoud was geweest. De zoekactie leverde echter geen bestaand adres op en geen autohandelaar met die naam.

Het moge duidelijk zijn dat de koop niet door is gegaan. We hebben de autohandelaar hierover geinformeerd, met de reden erbij. De auto staat echter nog steeds te koop. Het terugdraaien van de kmstand is namelijk tot 1 januari 2014 niet strafbaar. Wel heb je recht op ontbinding van de koopovereenkomst, als je er later achterkomt dat de kilometerstand meer dan een bepaald aantal is teruggedraaid (volgens artikel 228, boek 6 van het burgerlijk wetboek). Ook als de verkoper van niets  zou hebben geweten.  Zie hier voor meer details.

Aandachtspunten als je toch een (geimporteerde) auto wilt kopen:
- Laat de kilometerstand in je koopcontract zetten
- Vraag om het chassisnr en naar het oude kentekennummer - dat laatste maakt het makkelijker om zaken te checken in het buitenland
- Maak foto's van het onderhoudsboekje en loop de informatie na - kloppen de gegevens?
- Bel eventueel even met het desbetreffende bedrijf en vraag de onderhoudsgeschiedenis en kilometerstanden na.
- Loop de auto goed na - en houd er tegelijkertijd rekening mee dat een aantal dingen (zoals stoelen) makkelijk vervangen kunnen worden.
- Last but not least: geef jezelf tijd om na te denken en eventueel dingen uit te zoeken.
- Laat zonodig een onafhankelijke garage kijken naar de auto: klopt de slijtage / staat van de auto met de aangegeven kmstand?

Wij zoeken ondertussen verder naar een geschikte, niet- geimporteerde auto.


Hebben jullie wel eens een grote (bijna) miskoop gedaan?
En wat heb je daar toen mee gedaan?

8 opmerkingen:

  1. ja ooit een keer, het ging hier ook om een geïmporteerde auto uit Duitsland, Ik liet hem keuren bij een ANWB keuringsstation, dat kostte mij wel €170 maar het bleek het waard te zijn.
    De auto bleek onder water te hebben gestaan, en had een grote miskoop geweest.
    Ik heb het de verkoper verteld maar ook daar bleef de advertentie gewoon staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei... dat is ook geen goed teken. Goed van jullie dat je de auto liet keuren.
      Wel belachelijk dat edergelijke oplichtingspraktijken gewoon worden toegestaan.

      Verwijderen
  2. Wow, wat een speurwerk, ik ben onder de indruk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha wij zelf ook wel een beetje... ;-)

      Verwijderen
  3. Wat goed dat jullie niet over 1 nacht ijs zijn gegaan! Wij hebben afgelopen juni in emotie een oud VW-busje gekocht, zelfs de keuring was niet eens zo slecht (achteraf pas gedaan), uiteindelijk viel het vies tegen, moest er veel geld (en tijd) bij en reed hij met de vakantie nog niets eens :S Doet nog steeds ontzettende pijn. "Bezint eer ge begint" is nu ons motto....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij grote uitgaven slapen we er altijd een nachtje over. Kopen op basis van emotie alleen is vrijwel nooit een goed idee.

      Jammer van het busje...

      Verwijderen
  4. Ja hier ook, mijn eerste auto, Hyundai Lantra... wat een miskoop was dat, 600,- en daarna nog "even" 1500,- aan moeten spenderen, kreeg goede inruil en daarna is er een Hyundai excel gekomen, die helaas (door te veel rijden/werken/en weinig slapen) platgereden is(letterlijk, het was maar goed dat er geen passagier bij was, die had geen benen letterlijk meer gehad...)

    Ik heb geleerd daardoor: als iets te goed is om waar te zijn is het dit ook! De kletspraatjes dat ze zo weg zijn.... op dit moment hebben de meeste mensen het geld er niet voor om een goede te kopen, dus hoor je dat! WEGWEZEN dan willen ze er namelijk of goed vanaf of provisie voor de verkoop.

    Kan zo wel even doorgaan, maar doorgaans, zegt de mat die in de auto ligt of zelfs de vloer ONDER de mat meer als 1000 woorden, ook te makkelijk of te bewegelijke schakelbak is geen goed teken, niet meteen goed remmen is geen goed teken, en bij de eerste keer (koud! let daarop, sommige doen voor de proefrit de auto warm draaien) meteen starten, zo niet of je hebt geluk is het alleen de accu maar meestal is het wel meer als dat.
    NAP zegt om eerlijk te zijn ook niet alles. Bekijk ook waar het reservewiel zit, of er geen vocht zit. (meestal zit er een lek bij het raam of derde remlicht die later aangebracht is etc)
    Een mooie buitenkant maar roestige motor? even checken of er geen ongeluk mee is geweest, is de motor te schoon en te netjes... ook even alles checken.
    etc etc. kan wel even doorgaan, maar zal dit niet doen,

    Sorry voor mn gezever, bedoel het goed.

    Ga niet over een nach ijs, denk er even een week overna, ga alles na zoals jullie al gedaan hebben, en chroom niet de vorige eigenaar of bedrijf te bellen of als het dichtbij is even aan te gaan vragen te stellen etc etc. De brutale hebben de halve wereld zeggen ze weleens, met auto's kopen moet je wel.

    Sorry voor dit te lang geworden stuk, succes met het vinden van de juiste auto, wacht rustig af, op het juiste moment dient zich de juiste auto aan.

    Vraag bij forums die gespecialiseerd zijn in de auto die je graag wilt of er bepaalde voorkomende kwaaltjes zijn, wat er wel en niet door de beugel kan als je er 1 gaat kopen, en soms als er iemand in de buurt woont wil diegene nog wel eens mee gaan om je te adviseren en even te kijken of alles wel klopt en co.

    TIP!
    Zorg bij 60.000-900000 km dat er bepaalde dingen daadwerkelijk al vervangen zijn, dit staat ook in de handleiding wanneer bepaalde dingen vervangen horen te zijn. Vooral distrubutieriem, remmen is erg prettig indien dit dus ook daadwerkelijk gebeurd is. Scheelt een boel geld, net als de v-snaar

    En er zullen nog wel meer tips zijn waar op te letten en wat er echt vervangen moet zijn!

    sorry dit is echt veel langer geworden dan de bedoeling was, dit is echt goed bedoeld.

    Veel Liefs,
    Ruby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben juist blij met je uitgebreide toelichting en lees een paar goede tips.

    Onder andere over onderhoud wat bij bepaalde kmstanden gedaan moet zijn. Een collega vertelde dat hij bij bepaalde km-standen een nieuwe distributieriem erbij onderhandeld.

    BeantwoordenVerwijderen