Besparen op de boodschappen

Zoals ik gisteren beschreef, geven we per jaar ongeveer 1000 euro minder uit aan boodschappen, zonder dat we een gemis aan luxe ervaren.

We eten daarbij nog steeds een behoorlijk deel biologisch.
Tips en truukjes:

  • Een eigen mini-moestuin zorgt met wat planning en aandacht een hele zomer voor een behoorlijke hoeveelheid groenten. Ik kocht gemiddeld eens per week 1 soort groenten bij. De minimoestuin is 2-3 m2 groot, met nog een losse pompoenplant en wat mais op een andere plek (op de composthoop en tussen de gewone planten)
  • Zeg altijd ja als iemand je groenten / fruit wil geven. Is het teveel, dan deel je weer met anderen  of je vriest het in.
  • Hou de gratis groenten en fruit in de gaten: bramen, maar ook een verdwaalde appel- of walnotenboom., woon je op het platteland, raap dan zo mogelijk je aardappels en uien.
  • Koop seizoensgroenten.
  • Plan je boodschappen en doe zo mogelijk je boodschappen eens per week. Vaker boodschappen doen kost je meer geld en meer tijd. Er glipt toch vaak wat extra mee in die kar.
  • Hou de aanbiedingen in de gaten en werk met een boodschappenlijstje. Ik bekijk op zondag de aanbiedingen van 'mijn' supermarkt en die gaan op het lijstje als ze interessant genoeg zijn (= nuttig, nodig en voldoende afgeprijst). Zaken als vaatwasmiddel en dergelijke koop ik 1 of 2 keer per jaar in de aanbieding.
  • Kies! Wij eren bij voorkeur biologisch, maar het budget laat het niet toe om alles bio te kopen. De producten waar de grootste prijsverschillen in zitten, die kopen we gangbaar: creme fraiche, kaas, roomboter, toastjes en soms groenten / fruit.
  • Koop in bulk. Ik koop vlees bij de boer en linzen, rijst, havermout, amandelen en dergelijke bij een biologische webwinkel in bulk. Dat scheelt behoorlijk in de prijs per kilo! Ik zocht een webwinkel die boven een bepaald bedrag geen bezorgkosten rekend en bestel dan een aantal dingen in 1 keer.
  • Hou het simpel: hier geen speciale / dure recepten en ingredienten (wel veel kruiden trouwens).  Er zijn fantastische recepten met gewone ingredienten. Kookboeken die duur doen gaan hier ongebruikt weer retour naar de bieb.
  • Maak het zelf! Haal een goed kookboek van de bieb als dit nieuw voor je is en start in stapjes. Gezond en lekker eten (van Vreni de Jong en Irmela Kelling vind ik persoonlijk een heel fijn basiskookboek, maar zo zijn er meer. Ik heb zelf eerlijk gezegd nooit met pakjes en zakjes gekookt, maar ontdek weer dat je veel meer zelf kunt maken dan je zou denken (bouillonpoeder, siroop, enzovoorts).
  • Gebruik de vriezer!
  • Eet de restjes op (niet altijd mijn sterkste punt, maar ik doe mijn best)
  • Wees matig met vlees. Vlees is prijzig en volgens onderzoeken niet goed om dagelijks te eten. 100 gram pp is voldoende. Wij zijn het afgelopen jaar weer vaker vegetarisch gaan eten en dat scheelt in het budget.
  • Denk aan de kleine besparingen: geen zakje thee per mok, maar per pot (of een keertje extra gebruiken), wat minder tandpasta op je tandenborstel en een eetlepel waspoeder in de wasmachine in plaats van een losse scheut. Alle beetjes tikken aan, zowel aan de plus- als aan de minkant.
Zo...he he wat een lijst!
Overigens deden wij veel dingen al wel. De besparing van het afgelopen jaar komt voornamelijk uit de bovenste 8 punten.

Hoe besparen jullie op de boodschappen?
En hebben jullie nog aanvullende tips?


Reacties

  1. Zo zie je wel dat het voor iedereen anders is. Doordat ik vaker naar de super kan(ok, is hier om de hoek) kijk ik voor afgeprijsd vlees. Heb wel de discipline om niks anders mee te nemen. Op foodblogs heb ik veel gelezen en op die manier geleerd om van niks iets te maken. Een echte aanrader! Hier bv nooit restjes. Ik kook afgepast.
    Wat zou ik trouwens graag een moestuin willen hebben...helaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk met een boodschappenlijstje. Daarnaast wat ik uit de voorraadkast haal schrijf ik op een briefje en breng dat ook mee. Zo heb ik altijd een mooie voorraad. Bij aanbiedingen haal ik meer mits ik het artikel altijd gebruik.
    Wij wonen vlak bij weilanden waar momenteel ook de aardappels gerooid worden. Vele honderden kilo's aardappelen blijven liggen en gaan rotten. Eeuwig zonde. Ik heb mijn hele wintervoorraad van het veld gehaald. Misschien wel een kleine 100 kilo. Jammer dat niet meer mensen die doen.
    Toiletartikelen koop ik alleen maar in de aanbieding. 1 + 1 gratis of zoiets anders koop ik het niet en wacht ik op een betere aanbieding.
    Vanaf 2006 is mijn boodschappenbudget niet veranderd, ook al zijn de kids nu groter. Ben er best trots op.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts