Moeten of willen en de wijsheid van vijfjarigen

Dit weekeinde heb ik een verslag afgemaakt waar ik al tijden tegenaan zat te hikken. Het verslag is nodig om een diploma geldig te houden en het is een jaarlijks iets waar een 'bleegh-gevoel' bij hoort. Zo'n zeurende verplichting, waar ik echt geen zin in heb, maar die toch moet omdat het verstandig is (bleegh!).

Met tegenzin zat ik vorige week met dat verslag op een strandje, toen het dochtertje van een vriendin aan kwam wandelen. Ze vroeg wat ik aan het doen was en ik vertelde dat ik iets moest schrijven, maar dat ik er geen zin in had. 'Waarom moet je het dan toch schrijven, als je er echt geen zin in hebt?' was vervolgens haar vraag.

Ik deed mijn best om dat op kleuterniveau uit te leggen en vertelde dat sommige diploma's voor altijd zijn (zoals het zwemdiploma wat zij net gehaald had), maar dat sommige diploma's niet meer tellen als je er daarna niets meer voor doet. Oh' was de reactie 'maar dan moet je dat wel doen hoor, want je wilt toch niet dat je je diploma dan niet meer hebt?'

Kijk.... en zo veranderde een kleuter het moeten met 1 zinnetje in willen... Want nee, ik wil niet dat ik dat diploma niet meer heb.

De moraal van dit verhaal: dat het soms goed is om te kijken naar de dingen die je onder het kopje 'moeten' hebt gezet. Waarom moet je die dingen van jezelf? Is het een leeg moeten? Of zit er eigenlijk een wens achter en daarmee een willen?

Het maakt dingen niet leuker, maar het voelt anders als je beseft dat je niet stofzuigt, omdat je
MOET stofzuigen (om maar iets te noemen). Maar dat je stofzuigt omdat je een schoon huis wilt,
waar je op je blote voeten rond kunt lopen zonder dat je op kruimels loopt.

Ooit heb ik na zo'n overpeinzing overigens het strijken accuut afgeschaft: dat 'moest' namelijk alleen omdat je nou eenmaal dingen hoort te strijken en omdat anderen zouden kunnen zien dat je niet strijkt. Tja... en dat was na enig nadenken te weinig reden.

Een motivatie vanuit jezelf is uiteindelijk wel zo prettig en motiveert meer.

Hebben jullie wel eens 'moetjes' afgeschaft?
En welk moeten is eigenlijk willen?

Reacties

  1. Ik moet van mezelf niet meer naar vervelende verjaardagen of recepties. En ik moet ook geen kerstkaarten meer versturen. Heerlijk!
    Pennie Wijs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zet me aan het denken. Er kan best meer "moeten"weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ben 'k al zolang bezig allerlei overbodige zooi weg te doen en vergeet 'k gerust een aantal 'moetjes',
    dank voor de reminder ;)
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik probeer er regelmatig bij stil te staan, dat ik het inderdaad omdraai, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar echt nog wel even bewust de moeite voor moet doen, dat het er niet automatisch in zit. Wat wel steeds makkelijker gaat is bedenken dat ik dingen vaak het beste meteen kan doen, omdat ik er dan niet meer over na hoef te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat wijs van nichtje:)

    'Moeten' doe je dus om indruk te maken op anderen... die ga ik onthouden:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of omdat je in een ideaalbeeld van jezelf wilt passen, dat kan ook nog..

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts