Het effect van kleine acties

Ik las vandaag op het blog van een Amerikaanse consuminderaar, Mr money mustache een stuk over 'het verrassende stapeleffect van kleine inspanningen' en dat zette me aan het denken.

Mr Moneymustache schrijft dat alle kleine dingen optellen. En als je erover nadenkt, dan klopt dat inderdaad. Dit is is een principe wat ik in het huishouden al tijden inzet. Als je elke dag een kwartiertje poetst en tussen neus en lippen door kleine opruimacties houd, dan geeft dat door de weken heen een groot effect.

Dit werkt ook zo bij consuminderen. Het LIJKT in het begin niet uit te maken die besparing van een euro hier en 20 cent daar. Tot je merkt dat je net wat makkelijker het einde van de maand haalt met je geld. Andersom werkt het ook: als je hier en daar eurootjes extra uitgeeft, dan slaan er diepe kraters in de inhoud van je portemonnee zonder dat je aan het einde van de maand weet waar je geld gebleven is.

En eigenlijk werkt dit principe met alles: of het nou om (on)gezond eten gaat, het leren van woordjes of het wieden van onkruid, met kleine stapjes kom je stiekum heel ver. Veel verder dan je zo zou denken.

Ik ben dus een groot voorstander van die kleine stapjes.

Neem dus een stapje in de richting die je wilt, ook al lijkt het einddoel eindeloos ver weg, je weet maar nooit waar het je zal brengen!


Naar welk schijnbaar onbereikbaar doel zou jij 'ns heen willen wandelen?


Reacties

  1. Een spaarrekening met een saldo van een paar duizend euro. Klikt basaal, maar het hebben van een goede buffer is op dit moment waar ik hard aan probeer te werken. Dan hoef ik niet gelijk in de stress te schieten als er onverwacht uitgaven zijn en houd ik nog geld over als ik geld van mijn buffer moet gebruiken.

    In hele kleine babystapjes wandel ik richting dat buffer, maar ik moet nog een hele weg afleggen voordat ik er ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nooit (niet) meer rood hoeven te staan. We staan niet vaak rood maar als het gebeurt (vaak een paar dagen) dan voel ik me ellendig. Natuurlijk kan ik het saldo aanvullen met het spaargeld van de spaarrekening maar dat ik niet de bedoeling.
    Dus budgeteren en af en toe een (grote) uitgave uitstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het versneld aflossen van onze hypotheek, waardoor het maandbedrag steeds lager wordt... :) Lijkt me echt super om daar wat minder aan kwijt te zijn.

    Verder nemen we elke maand stappen om ons nieuwe huis steeds meer ons eigen thuis te maken. Dingen van de vorige bewoners gaan er steeds meer uit en onze eigen sfeer komt er steeds meer in...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uiteindelijk een afgeloste hypotheek en een (maar dat klinkt wat vaag) 'soepel leven'. Niet steeds allerlei drama/strijd/zorgen, maar gewoon dingen die soepel lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een verstandige doelen allemaal: sparen en aflossing. Zo zie je maar weer hoe mensen verschillen. Ik dacht meteen over een wereldreis maken. Maar daar heb je ook een goedgevulde bankrekening voor nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ja geld is vaak een onderdeel van een doel op de een of andere manier.

      Hier heb ik op dit moment als belangrijk doel een opgeruimd en af huis...
      Dat kost trouwens meer tijd dan geld, of nou ja... beide

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts