Eten uit de minimoestuin


De laatste weken eten we toch mooi een paar maaltijden per week uit onze mini-moestuin en nu zijn ook de aardbeien rijp. We zijn zo enthousiast over de voordelen / opbrengsten dat we ons moestuintje uit gaan breiden met nog eens 2 m2. 

Ondertussen maak ik zo optimaal mogelijk gebruik van de ruimte die er is. Dit met behulp van de compostkuil (met inmiddels vrij goed verteerde compost) en koemestkorrels.

Dat werkt als volgt: met de raapstelen, radijsjes en de rucola is het nu wel gedaan. Het is te warm en dat betekent slaphangende blaadjes en de start van het rupsenseizoen (en die wriemelende groene pre-vlinders zie je soms pas als de sla op je bord ligt). Dus raapstelen, radijs en sla eruit. vervolgens leg ik een laag compost en wat koemest op het vrijgekomen deel. Beetje omscheppen en de volgende seizoensgroenten erin. In ons geval zijn dat tomaten-, courgette- en pompoenplanten. 

Binnenkort is het ook weer gedaan met de peultjes. Als het goed is nemen de boontjes het stokje gelijk over. De peultjes worden ondertussen gerooid dan daar komt dan weer wat anders (ik heb nog 3 bloemkoolplantjes en misschien is boerenkool ook wel leuk om te zaaien).

Hoe zouden we nog meer groenten en fruit in onze tuin erbij kunnen doen? Ik overweeg aardbeien in te gaan zetten als bodembedekkers, er kan nog een druif tegen de zuidgevel en misschien nog wat leifruit langs de tuinafscheiding. Nu nog verzinnen waar we mooi bessen en een notenboompje zouden kunnen plaatsen (en de andere plannen uitvoeren).

Hebben jullie nog leuke ideeen voor een eettuin?

Reacties

  1. bosui/lente ui doet het goed in een 'bloembak'
    Allerlei kruiden; bieslook, selderij, koriander en basilicum doen het goed in potten en bakken.
    Ik kweek prei voor in een bloembak, daarna uitplanten. Diverse soorten sla (als het in augustus weer wat koeler wordt) Spinazie kan ook in een pot/bak (ook wachten tot augustus tot het koeler wordt) SUCCES

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Ernie, kweek jij de prei nu al voor? En doe je dat buiten?
    Ik heb nog nooit prei gekweekt namelijk, maar dat lijkt me wel wat voor na de zomdergroenten.
    Gewoonlijk raakt onze moestuin steeds leger in de herfst. Het zou leuk zijn om hem tot aan de winter vol te hebben staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou ook klimmende bonen gaan (hier zijn ze gek op "spekbonen", "Neckarkoningin" of zoiets). Je kunt van één wigwam, dus zo'n 3 á 4 stokken lekker veel oogsten. Ook blijven deze bonen in de diepvries goed op smaak, natuurlijk niet zo lekker als vers.
    Prei moet je goed diep planten, het gedeelte wat onder de grond zit, wordt namelijk het witte gedeelte. Een kennis van ons, vertelde ons dat het slim is om de 250!! preiplanten die we al uitgepoot hebben straks "aan te aarden", dus grond tegen de stengel aan te werken. Zo krijg je langere stengels. Lijkt me 'n goed plan.
    De preiplantjes heb ik bij 'n plantenverkoper in de buurt gekocht, voor deze 250 planten was ik € 15,- kwijt. Volgend jaar wil ik ze zelf zaaien, maar daar was ik nu veelste laat mee. Andijvie blijft hier staan tot dat het te hard vriest, het overschot vries ik in, net zoals ik ook met raapsteeltjes doe. Gemakkelijk én voordelig in de winter.
    Dit jaar heb ik voor het eerst eierschalen gebruikt over de grond, geruild met 'n boer voor 'n grijze bosfazant :). Hij is er helemaal gek op (op de fazant én eierschalen) en zo konden we een paar cementkuipen vol halen. Dat zijn anders toch heel eitjes om te pellen. Of het nu door de eierschalen komt, weet ik niet, of misschien door de champignonmest van winter 2011/2012, maar de groenten doen het als de tierelier. Dus misschien een idee om voortaan ook je eierbasten te bewaren. Laat ze drogen en vermaal ze met de staafmixer of gewoon in 'n zakje met de deegroller erover. Vele kleintjes maken toch ook 'n grote??
    Succes, groeten Cilia

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts