Vakantie houden als echte consuminderaar

Door jullie reacties op mijn stukje over vakanties moest ik terugdenken aan m'n eigen echt zuinige vakanties. Wij hebben namelijk nooit echt veel geld uitgegeven aan vakanties. Het weekje weg naar Budapest was voor ons ongehoord decadent (maar voor herhaling vatbaar ;-)). 

Als kind gingen we altijd kamperen. Eerst met de vouwwagen en daarna met de caravan en ik als puber vervolgens in een tentje ernaast. Eerst bleven we in Nederland, maar toen mijn ouders eenmaal een keer de grens gepasseerd waren naar Belgie sloeg de reislust toe en reisden we vervolgens jaarlijks in de zomervakantie af naar het buitenland. 

Belgie, Duitsland en Luxemburg, we zijn er allemaal geweest. Uiteindelijk vielen mijn ouders voor Frankrijk, hoewel ze zelf geen woord Frans spraken. De meeste reserveringen die ze vooraf maakten (heel stoer bij echt Franse campings) kwamen nooit door. Ik mocht vanaf het eerste jaar Frans het woord doen (allereerst alsnog de plek regelen). Dat leverde nogal eens grappige situaties op. Zo stonden we eens met zijn vijven in een piepklein keukentje in een pan te turen omdat we uitgenodigd waren voor een feestmaaltijd, waarvan we geen idee hadden wat het was (na de blik in de pan nog niet - inmiddels weet ik dat we later op die avond couscous met schapevlees aten - omgeven en begroet door de gehele campingpopulatie).


Later, als puber en jongvolwassene ging ik met de trein. Eerst tienertoer binnen Nederland met een vriendin en dan slapen bij familie. Later met interrail naar Griekenland en dan overnachten in de meest goedkope hostels (en bij de nonnen! - wel om 19.30 uur binnen zijn). 

Twee maal heb ik een liftvakantie gehouden. Eentje met een georganiseerde lift (via een bureau - nu gaat dat via internet) en 1 maal echt op de bonnefooi met een vriendin. We reisden mee met vrachtwagenchauffeurs die het maar niks vonden dat twee van die meiden aan het liften waren en dus tegen het einde van elke rit alvast via hun bakkie maar een volgende veilige lift voor ons regelden. Ik ben nog nooit zo snel van Zuid-Frankrijk naar huis gereden als die reis. 

Bij een aantal reizen was het 't plan om bij de boer te kamperen. En mensen wat heb ik daar een plezier mee gehad. Op zoek naar een boer (soms is dat lastig) vroegen we ooit de weg bij een groot pand wat een soort studentenhuis bleek te zijn. We mochten die nacht gebruik maken van het appartement van een afwezige medebewoner (met ligbad). Ook stond ik met manlief in Engeland eens met een tentje in de plenzende regen in een achtertuin (bij gebrek aan boerenland - er heerste mond en klauwzeer en we zaten in een veegebied dus mochten geen erf op). Buiten een plaats in de tuin kregen we ook heel lief een echt Engels ontbijt en mochten we gebruik maken van de badkamer en de spelkamer (met poolbiljart).
 
Ook kampeerde ik (lang geleden) bij de boerderij van een bejaard echtpaar. Zij leefden nog dusdanig ouderwets dat de WC zich in de tuin bevond. Daar heb ik radijsjes met een lik roomboter en een piezeltje zout leren eten.

Liften doe ik al heel lang niet meer en het kamperen bij de boer is ook al een poosje verleden tijd. In plaats van met de fiets of liftend gaan we inmiddels met de auto op vakantie en dan werken dingen anders. Waar je als wandelaar of fietser vaak onmiddellijk de sympathie hebt, ben je als automobilist er gewoon een van velen. En sowieso klopt het plaatje dan gewoon niet: met een duur apparaat aan komen rijden om vervolgens te vragen of je ergens gratis mag staan - dat zou ik in ieder geval niet durven. 

Als ik bovenstaand stukje teruglees, dan klinkt het zelfs in mijn eigen oren als herinneringen uit een lang verleden, hoewel het 'maar' 10 - 20 jaar geleden is.

Toch zwerven we soms nog een beetje: met ons busje trekken we dan rond en overnachten waar het mooi is. Niet in Nederland trouwens, daar zijn ze niet zo dol op wildkampeerders. De doorsnee overnachting kost ons niets. Alleen nemen we eens in de zoveel dagen een campingplaats om water te tappen en om mijn haren te wassen. 

In de wintermaanden passen we altijd wel een weekje op een huis in een grote stad. Heerlijk voor ons en voor degenen die hun huisdier niet graag zo lang alleen laten. 

Al met al ga ik tot nu toe bijna elk jaar 2 keer per jaar op vakantie, ook in de periodes in mijn leven dat er weinig geld was.

Wat is jullie meest consuminderige vakantie?

Reacties

  1. Wij blijven elk jaar gewoon thuis! En dan gaan we met de kinderen een dagje naar Emmerich en Oberhausen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts