Leerzaam weekmenu week 37

Met voor deze week 4 ons boontjes, twee porties raapstelen, 1 portie snijbiet, 1 pompoentje, 1300 gram tomaten (!), 3 maiskolven en 4 paprika's uit eigen tuin kom je een heel eind met een weekmenu voor twee personen.

Het boodschappenlijstje voor de komende week bevat dus geen groenten. 
Wel:
- Gepureerde tomaten, 3 pakjes(0,90)
- Mosterd (0,50)
- Bio melk, 5 pakken (4,-)
- Havermout, 2 pakken (0,80)
- Bio macaroni, (1,-)
- Kaas*: (5,-)
- Bio bloem, 5 kg (5,50)
- Tandpasta* (1,30)

Het totaal zou ongeveer moeten komen op 19 euro. De bedragen zijn vrij nauwkeurig geschat.

Ik ben nu even heel zuinig aan het doen omdat we te royaal zijn geweest met de huishoudpot en we niet aan het spaarpotje van de huishoudpot willen zitten. Het is dus geen bittere noodzaak, meer een uitdaging.

Wel weer leerzaam:
  • Rondkomen lukt het beste als er van tevoren een boodschappenlijstje wordt gemaakt, wat uitgaat van de aanbiedingen en wat echt gekocht moet worden.
  • Dingen die nodig lijken, maar dat niet echt zijn kunnen makkelijker geschrapt worden met een scherp budget: de aanbieding van A.xe deze week (2+2 gratis - K.ruidvat) is leuk, maar niet onoverkomelijk om mis te lopen.Goedkopere shampoo vind manlief immers ook best.
  • Alle kleine beetjes helpen (gratis geraapte aardappels en uien, maar ook de opbrengst uit de minimoestuin en GTA-acties).
  • Zaken uit de voorraadkast die bewerkelijker zijn om te bereiden worden met een scherp budget eerder opgemaakt (want anders moet je wat anders kopen).
  • Het hebben van een minimoestuin scheelde de afgelopen weken behoorlijk in de huishoudelijke uitgaven... Dat maakt uitbreiding van de moestuin het overwegen waard.
  • Een vriezer is heel, heel erg fijn als je een klein budget hebt. Zo gaat de kaas van deze week geraspt in de vriezer. Nu fijn goedkoop en echt kaas (in zakjes geraspte kaas zit aardappelzetmeel ) en straks geraspte kaas voor het grijpen. Je strooit het bevroren op de warme pasta en klaar is Clara. Tegen de tijd dat de borden op tafel staan is de strooikaas ontdooit.
  • Als je scherper op de huishoudelijke uitgaven let, dan wordt je ook allerter op andere zaken die geld kosten (autoritjes, energieverbruik enz). Of zo werkt dat hier.

Reacties

  1. Ik zit er ook overheen. Ik probeer het deze maand recht te trekken. Ik neem hhg per week in principe.Maar ik heb wel heel gehamsterd en bij de A.ldi flink ingslagen. Dus ik ga er vanuit ddat het moet lukken. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook superblij met onze vriezer. Vorige week hebben we er veel uit gegeten omdat ik wilde besparen. Deze week weer boodschappen gedaan, en het totaalbedrag viel voor de verandering eens mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zit er ruim overheen maar begin het steeds meer te snappen en op te letten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts