Belastingdienst: "makkelijker" kunnen we het niet maken

Omdat mijn inkomen gestegen is en manlief zijn inkomen wisselt (eigen bedrijf), wilde ik de zorgtoeslag voor de rest van het jaar voor alle zekerheid op 0 zetten. 

Simpele wens en met een belastingdienst die alles makkelijk maakt zou doet moeten lukken (zou je denken).

Na het invullen van mijn gegevens op mijn persoonlijke belastingpagina begreep ik echter dat er nu al terugbetaald moest worden als we teveel hadden ontvangen! Omdat het inkomen van manlief een schatting is komt dit mogelijk neer op heen en weer geschuif met geld tussen mij en de belastingdienst. Daarbij betalen we liever aan het einde van het jaar omdat er dan ook extra geld binnenkomt.

Niet handig dus. En dit terwijl mijn enige wens was om de uitbetaling on hold te zetten tot het einde van het jaar. Dus gebeld met de belastingdienst.

Conclusie.... Wat ik wil, dat kan dus niet. Er zijn 2 opties:
  1. Je geeft de wijzigingen in je inkomen door en dan moet je nu al bijbetalen / wordt het te betalen bedrag aangepast (met dan nog een afrekening aan het einde van het jaar). 
  2. Je zet de zorgtoeslag nu stop. Dan heb je geen recht meer op zorgtoeslag en moet je die (ruimt van tevoren...) opnieuw aanvragen als je meent er wel weer recht op te hebben. 
Het meisje gaf me nog de "tip" dat je bij een wijziging van het inkomen altijd aan het begin van het nieuwe jaar de nieuwe bedragen door kunt geven....
Heel leuk, maar niet iets waar je wat aan hebt met een inkomen wat voor de helft uit een eigen bedrijf komt (wat ik pas 3 keer had aangegeven voordat deze "tip" werd genoemd).

Voorlopig laat ik dat inkomen maar als gewijzigd staan. Hopelijk pakt het goed uit.  
Voor volgend jaar gaan we het verzoek doen om aan het einde van het jaar de boel te verrekenen. 

Reacties

  1. Ik heb het na 3 jaar terugbetalen maar stop gezet, maar ik denk dat we er straks best weer eens recht op zouden kunnen hebben. Dan maar achteraf aanvragen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hadden precies hetzelfde verhaal, wij hebben teveel ontvangen en wilden dit stopzetten voor de rest van het jaar om dit wat op te vangen, maar dat was helaas niet mogelijk zonder metéén te moeten gaan terugbetalen. Wijzigen naar de nieuwe situatie wel. Dat hebben we maar gedaan en dat geld wordt dan maar opzij gezet, maar onhandig is het wel hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook het zelfde, moet over 2009 terug betalen.. juli dit jaar heb ik de boel stop gezet en aiiiiii moet meteen terug betalen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben geen recht op zorgtoeslag, en soms denk ik dat ik daar maar blij om moet zijn.....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts