Less waste stapje 8: vlees invriezen

We kopen biologisch vlees vaak in de aanbieding. Daar maken we dan weer porties van, die dan in plastic zakjes gaan en ingevroren worden. 

Na het ontdooien wordt het plastic zakje dan vervolgens weg gegooid. 

De volgende afspraak met mezelf is om het vlees voortaan in herbruikbare plastic bakjes in te vriezen. 

Ik heb inmiddels een aantal extra diepvriesdoosjes gekocht. Oke... dus wel van plastic, maar met als doelstelling om lang mee te gaan en vele porties vlees in te vriezen.

De bakjes zijn overigens schattig klein, omdat we maar kleine porties vlees eten. 


Zou het me ooit lukken om zonder plastic zakjes door het leven te gaan? 

Reacties

  1. Oh ja, dat gaat je vast lukken. Ik heb al zeker een jaar geen plastic zakjes meer gekocht. Vlees gaat inderdaad in bakjes de diepvries in en het brood van manlief (hij wil absoluut geen broodtrommel) in de plastic zakken van het brood wat ik koop.
    Gewoon niets meer kopen en dan wordt je vanzelf handig met opbergmogelijkheden verzinnen. Wat dacht je van plastic verpakkingsbakjes (van olijven of ricotta en mascarpone)? Die krijgen bij ons ook een tweede leven om bv. koekjes mee naar school te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee! Nooit aan gedacht, dat ga ik ook maar eens doen. Dat scheelt een heleboel plastic zakjes inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn moeder gebruikt ook altijd saladebakjes e.d. om in te vriezen. Als ze stuk zijn, kunnen ze altijd nog weg. En als je dat toch al eet, dan is het beter voor het milieu als je die gebruikt, dan dat je er wat nieuws voor koopt, tenminste, dat denk ik. Wij eten het eigenlijk nooit, dus ik heb meestal wel zakjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar jij over schrijft,heb ik me ook afgevraagd. Hoe kun je invriezen zonder plastic?Dan zijn oude verpakkingsbakjes de beste optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nog steeds teveel plastic in huis, want de meeste verpakkingen zijn toch van plastic, best wel vervelend, maar zolang de supermarkten niet meewerken ontkom je er bijna niet aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn oma gebruikte hiervoor wel degelijk plastiek zakjes, maar ze waste die na gebruik uit (gewoon samen met de dagelijkse afwas) en hing ze daarna buiten de drogen aan het wasrek. Misschien is dit nog een tip ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik inderdaad bakjes en ongevraagd verkregen plastic zakjes, die ik dan vaak of hergebruik of een laatste leven geef als afvalopvang en dan in de container gooi (aka plasticverzameltas), maar dan weet ik in ieder geval dat het ongevraagde plastic toch nog enigszins optimaal wordt gebruikt (in hoeverre je dat van plastic kunt zeggen natuurlijk).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gebruik de smoes van ijs kopen om de bakjes voor de vriezer te gebruiken!! Goede smoes hè.... en je weet iig zeker dat ze tegen de vriezer kunnen. Vraag me af of boter kuipjes ook kunnen? Denk het wel en die heb je meestal in overvloed. Mijn ouders gebruiken hun kwarkbakjes om appelmoes in te vriezen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit lijkt me in ieder geval een uitstekende stap in de goede richting! Wij zijn hier eindelijk van de drinkpakjes voor school af, en zijn definitief over op bekers.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach jee, nooit aan gedacht om vlees in een bakje in te vriezen. Maar vanmiddag meteen gedaan :-). Nu nog iets voor het zelf gebakken brood vinden; daarvoor zijn de plastic bakjes te klein. Ook in de koelkast wil ik steeds meer schoteltjes met deksels gebruiken voor restjes.
    Bedankt voor de tip!
    Groet, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lege boterkuipbakjes gebruiken om vlees in te vriezen. Na het vriezen ( als kuip niet helemaal vol is) het vlees in een plastic broodzak doen, al hetzelfde soort vlees bij elkaar. Je kunt nu per portie afgemeten vlees uit de vriezer pakken.
    Plastic broodzakken zijn sterk, je hergebruikt het en het scheelt heel veel loze ruimte in de vriezer wat je weer kunt gebruiken voor voedingswaar.
    p's Tip: een smal stuk schilderstape kopen en hier opschrijven wat je in de vriezer stopt, heel voordelig in vergelijking met stickers

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Plastic is helaas giftig en kan de stof Bisphenol A overbrengen op voedsel. Maar het is een flinke uitdaging om helemaal zonder plastic dingen in te vriezen. Heeft iemand ervaring met glas in de vriezer? En brood kun je in een oud kussensloop wikkelen. De site zerowastehome.com heeft veel bruikbare tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik bewaar diepvriesfruit in glazen potten en potjes van Weck in de vriezer.'s avonds zet ik zo'n potje in de koelkast en dan heb ik's morgens dus ontdooid fruit voor over mijn pap. Die eet ik weer uit dat potje!werkt perfect. Pas op! Niet alle glas is geschikt om in de vriezer te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip.
      Wat handig om de pap weer uit dat potje te eten. Dat bespaart weer afwas.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts