Pagina's

vrijdag 18 mei 2012

Eten naar wat er (betaalbaar) is

Het laatste jaar proberen we zoveel mogelijk regionaal en met de seizoenen mee te eten. Dat gaat vrij goed met het aanbod van onze biologische thuissuper.

Het fijnste seizoen is de lente, als opeens alle heerlijke lente en zomergroenten er opeens weer zijn. Hoe ze het doen weet ik niet precies, maar er zijn nu al tomaten en komkommers uit de regio. En nee... die kan ik niet laten liggen (hoewel ik me nu wel af zit te vragen of die uit een warme of koude kas komen).

Daarbij letten we ook nog op de centen en dan blijkt dat we ruim groenten kunnen eten voor een redelijk bedrag.

Deze week hebben we wel zeer ruim ingeslagen met tomaat en komkommer. Vorige week dacht ik dat we met 3 kg tomaten en 4 komkommers toch wel 2 weken zouden moeten kunnen doen... 

Dus niet. Alles was in krap 1 1/2 week op, want wij zijn dus echt dol op tomaat en komkommer. Niet alleen in de salade, als tomatensaus bij de pasta of in onze Thaise roerbakrecept (komkommer!), maar ook op het brood of zo uit het vuistje. En ja dan gaat het heel hard met die groenten.

De "soep"tomaten kosten 1,20 per kg en de B-keuze komkommers gaan voor 0,80 per 2 de deur uit. Voor 7,20 euro heb ik nu dus voor 2 weken 4 kg tomaten en 6 komkommers gekocht. Ik ben benieuwd of wij hiermee wel de twee weken halen.

Samen weegt dit overigens 7 kg wat neerkomt op 2,5 ons groenten per persoon per dag. 
Niet dat wij alleen tomaten en komkommer hebben trouwens. Er liggen ook nog bietjes, bosui, paprika's, prei, witte kool, champignons en bloemkool in de koelkast. 

Daarbij eten we dagelijks sla uit de tuin. Met die 2 ons groenten per persoon per dag zit het bij ons dus wel goed!

Nu alleen nog wat echte Italiaanse ingredienten inslaan om een aantal nieuwe recepten uit mijn Italiaanse kookboeken uit te kunnen testen (ansjovis, olijven, parmezaanse kaas en dergelijke).

De geteste recepten zet ik op www.genietenvaneten.nl


Hoe combineren jullie budget en gezond eten?

8 opmerkingen:

  1. Voor mij valt gezond(en biologisch) eten ook wel onder het kopje hobby.Ik let op het seizoen en aanbiedingen. Maar verwen mezelf ook met soms iets extra's bv een bak aardbeien of een lekker stukje kaas. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmmm ja de eerste aardbeien of, wat ze hier in de buurt hebben: van die prachtige dieppaarse kersen... mmmmmm

      Dat zijn hier ook echte verwennerijen

      Verwijderen
  2. ik zou een beetje voorzichtig zijn met elke dag sla. Uit eigen tuin of niet.
    Groetjes Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom niet iedere dag sla eten???

      Verwijderen
    2. Omdat sla tot de nitraatrijke groente behoort en daarvan is het advies om dit niet te vaak te eten en niet met vis (behalve zalm en makreel).
      Een klein beetje bij de maaltijd kan wel maar vaak eten mensen ook nog spinazie, paksoi, etc en dan kan het teveel worden.
      Nicole

      Verwijderen
    3. Gelukkig zitten er in die sla ook verse antioxidanten! En jullie eten zoveel groenten, dat dat beetje nitraat uit je sla niet erg is. Een gezond lichaam is goed in staat allerlei afvalstoffen te verwerken. Hoe meer groente je eet, hoe meer anti-oxidanten en andere belangrijke stoffen, die je lichaam nodig heeft voor dat reinigingsproces.

      Verwijderen
    4. Ik heb het even nagezocht:
      Sla valt onder de samengesteldbloemigen. Net zoals andijvie, artisjokken en schorseneren. Sla is daarmee geen nitraatrijke groente. Wel bevat sla bitterstoffen die de lever stimuleren en daarmee de eetlust.

      Groenten die onder de ganzevoetachtigen vallen (bieten, spinazie, melde, snijbiet) nemen tijdens de groei veel voedsel op en zijn daardoor zeer rijk aan mineralen (ijzer, natrium, kalium). Door overbemesting kunnen zich ongewenste stoffen (nitraat) in de planten vormen.

      Nitraat zelf is alleen in zeer grote hoeveelheden schadelijk. Maar door foute bereidingswijze / lang bewaren kan nitraat worden omgezet in nitriet.

      Ik zal je het hele stuk besparen (hoewel... misschien input voor een ander blogje..) maar als je bieten / spinazie / snijbiet koopt van de volle grond, die geteelt is zonder kunstmest en deze groenten dezelfde dag nog verwerkt en NIET opwarmd dan is er nauwelijks sprake van nitraat / omzetting in nitriet.

      Niet alle groene bladgroenten bevatten dus automatisch nitraat (niet allemaal ganzevoetachtigen).

      Daarbij is het eten van groente bladgroenten juist ontzettend gezond! Al die samenlevingen waar weinig kanker / hart en vaatziekten ed voorkomen, eten niet alleen vaker vis / minder vlees en bakken in olie, maar eten vooral ook veel (=dagelijks) groene bladgroenten...

      Voor mij was de wens om dagelijks verse groene bladgroenten te kunnen eten DE reden om met mijn moestuintje te starten.

      Verwijderen
    5. Kijk, dat is nog eens een degelijk en duidelijk verhaal! Ik ga 'm opslaan.

      Verwijderen