Less waste stapje 2: melkpakken

De bokashi emmer wordt druk uitgetest, maar daar heb ik nog geen echte update van. 
Dus op naar de volgende afspraak met mezelf. 

Ook de melkpakken wil ik voortaan niet in het prullenbakje binnen, maar gelijk húp in de zwarte container gooien.

Op zich levert dat qua verpakking niet minder afval op, maar het scheelt wel in afvalzakjes. 

Overigens merk ik dat ik inmiddels al veel langer doe met het afvalzakje binnenshuis. Moest ik deze eerst eens in de 3-4 dagen vervangen, inmiddels zit dit zakje er een week en is ie pas half vol.

Ik worstel nog met het dilemma melkverpakking. Bij mijn biologische thuissuper kun je melk in glazen flessen bestellen. Dat doe ik ook als ik om de week bij hen bestel. 

Alleen.... de doppen moet je toch weggooien. En wat is nou beter qua minder afval: een kartonnen pak of een metalen dop? Ik weet het niet. 

Is er iemand die het wel weet? Of tips / ideeën heeft rondom het kopen van melk in milieuvriendelijk materiaal?


En nee: ik heb (jammer genoeg) geen ruimte voor een koe....

Reacties

  1. Ik denk dat je moet kijken naar die laag plasticachtig materiaal in een pak; als dat niet echt milieuvriendelijk is, dan zou ik liever een dop weggooien. Je kunt die melkpakken ook even op het aanrecht laten staan en andere troepjes erin gooien + 'm dan naar de kliko brengen, dat scheelt nog meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij worden metalen doppen en blikken er bij het afval sorteren uit gehaald om te recyclen. Maar dat hangt misschien af van welke afvalverwerker het is.

    Is er een melktap bij jullie in de buurt? Dan kun je met glazen weckflessen met plastic afsluitdop je eigen melk halen bij de boer. Eigenlijk zou er een melktap in de biowinkel moeten staan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor de melkflessen wordt heel veel water gebruikt om ze, voordat ze weer gevuld kunnen worden, weer schoon te maken. Misschien iets om mee te nemen in je overweging?
    Lastig, al die keuzes! Wat is nu het beste???

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoi, lastig hoor,
    volgens mij zijn metalen dopjes als ze al niet uit het afval gevist worden wel afbreekbaar( ze veroesten dan toch gewoon?)
    maar dat plastic laagje in het melkpak maakt dat het karton niet gerecycled kan worden. ik erger me trouwens scheel aan die plastik draai doppen of schenktuitjes aan drink karton, vroeger knipte je er toch gewoon een puntje af? nouja.
    groetjes lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, wanneer is het goed genoeg....
    Wat ik doe, bij de keuzes die ik maak op nowaste, ecologisch, biologisch, nog milieuvriendelijker enzovoort gebied, is uitzoeken wat er is, en uitproberen wat voor mij werkt/haalbaar is en dan een keus maken. Wetend dat er altijd een haak en oog aan zit. Zoals de dopjes van de melkflessen.
    Maar...als ik bewust kies voor die keus die ik uiteindelijk maak, ben ik al meer bewuster bezig dan tien, vijf jaar geleden...
    De wereld zal ik niet redden met mijn kleine bijdrages, maar ik draag wel mijn kleine stapjes bij aan het langer kunnen redden op deze wereld.

    Groet, Creanda

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts