consuminderige tuin- en keukenperikelen

Ik heb jullie in alle drukte gisteren een beetje verwaarloosd. Ondertussen gebeurd hier van alles. 

De bokashi emmer is in gebruik genomen. We hebben gezamenlijk het eerste keukenafval in de emmer gegooid. Ook het kleine restje gekookte macaroni wat soms overblijft en wat ik dan nooit weg wil gooien, maar uiteindelijk ook nooit opeet. Fijn. Is dat probleem ook weer uit de wereld. 

Mijn vriendin heeft me vrijdag een beetje van haar zuurdesemdeeg gegeven om mee aan de slag te gaan. Het deeg staat nu in zijn tweede, korte rijs. Ik heb er twee broodjes van gemaakt. Eentje gaat in de broodbakmachine om af te bakken en de andere gaat in de oven. Dat in het kader van de risicospreiding. Ik heb namelijk geen idee of de broodbakmachine wel heet genoeg bakt.

Als het lukt met het zuurdesembrood levert dat weer een kleine besparing op geld én afval op volkorenbloem is namelijk 50 cent goedkoper (per zak van 5 kg) en vult waarschijnlijk beter. De (in plastic verpakte) gist valt dan ook af.

Verder belde broerlief met de vraag of ik hun compostbak wil hebben. Met hun kersverse tweeling hebben ze voorlopig echt geen tijd (en ruimte) voor dat soort dingen. 
Nou... graag! Het tuinafval gooi ik nu nog allemaal weg en ik zat dus stiekum al te overwegen om een compostbak aan te schaffen. Met zo'n bak kan ik het meeste tuinafval zelf composteren. Al dan niet met wat hulp van de inhoud van de bokashi emmer. 

Buiten het voordeel dat ik met eigen compost weet wat erin zit, scheelt me dat in het voorjaar ook weer ritjes naar de stort om daar compost op te halen. 

Wat een win-win-win situaties toch!

Reacties

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts