Dappere actie: vis!

Onze vriezer bevat inmiddels een steeds ruimer wordende sortering vlees, maar vis was er nog niet in te vinden. 

Omdat ik onlangs bij vrienden een heel lekker gerecht met Rode Poon had gegeten wilde ik dat ook eens kopen. Rode Poon is namelijk heel goed betaalbaar. Voor twee kilo betaal je ongeveer 5 euro. 

Het enige punt met deze vis is dat het een uh... herkenbare vis is... Voor iemand die gewend is om moten zalm te bakken en niet verder te experimenteren dan dat, is zo'n vis met kop en staart best wel even een stap om te nemen. 

Nu kon ik het natuurlijk niet laten om dan gelijk maar even echt stoer te doen... Ik heb de visboer gevraagd om eens te laten zien hoe hij een vis schoonmaakt en hem gevraagd mij de rest zo mee te geven. 

Dat was wel even slikken hoor toen ik 's avonds mijn mes in zo'n vissenkop moest zetten. Maar! Het is gelukt! Niet zo netjes als dat de visboer het kan, maar wel iets wat ik (gebakken dan) op een bord denk te kunnen leggen. De poezen vonden mijn actie overigens helemaal geweldig. Zij hebben op voorhand alle drie een stukje rauwe vis gekregen waar ze verrassend lang over deden (op rauwe vis moet je kennelijk goed kauwen).

Het plan om ook nog bouillon te trekken van de graten en de koppen heb ik maar even laten varen. Volgens mijn kookboek moest ik dan de ogen eruit halen en dat ging me even een brug te ver. 

Misschien iets voor de volgende keer... Want ik vind dat als ik percé vis / dier wil eten ik het ook aan moet kunnen om het hele dode beest in de ogen te kijken.



Rest mij de vraag...iemand nog lekkere recepten met hele Rode Poon?

Reacties

  1. Ik kende de naam niet eens! Het meest aparte wat ik ken op visgebied is Tilapia.

    Maar een vis met de kop er nog aan, vind ik inderdaad ook eng. Kan je helaas niet aan recepten helpen.

    Vlijtig Liesje

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts