De maatschappij, dat ben jij?

Gisteravond was het weer eens zo ver: een groepje pubers die, zonder verlichting, in het donker over de provinciale weg wandelde. Nog met het verkeer mee ook trouwens en recht op een bocht af.

Dit is de zoveelste keer dat ik medeweggebruikers hier hele gevaarlijke dingen zie doen.

De situatie varieert van een fietser die een 100 km weg opfietst tot pubers die in het donker over een 80 km weg wandelen of fietsen. Maar er was ook al eens een aangeschoten puber die slingerend midden op de provinciale weg reed en toeristen die het nodig vonden om direct na een bocht midden op de weg de auto stil te zetten.

Ik ben al een paar keer gestopt om jongeren of toeristen uit te leggen dat ze een gevaarlijke situatie veroorzaken. Heel vriendelijk hoor, maar wel duidelijk. Je weet natuurlijk nooit wat er beklijft, maar ze luisteren wel naar me en pakken gewoonlijk mijn advies op.

Gisteravond ben ik niet gestopt. Ik had haast en was het ook een beetje beu. Vooral omdat ik onderhand het idee krijg dat ik de enige ben die stopt.

Het voelde achteraf overigens niet goed om door te rijden, dus een volgende keer stop ik dus maar weer. Er vallen op ons kleine eilandje namelijk relatief veel slachtoffers in het verkeer  en tja... het zal je kind / broer / ouder maar wezen.

De situatie riep daarmee bij mij wel allemaal vraagtekens op: Weten de ouders dat die kinderen daar lopen? Wordt die pubers nergens vertelt hoe gevaarlijk dit is? Maar ook: Ben ik de enige die stopt? In hoeverre voelen mensen zich verantwoordelijk voor andermans kinderen / anderen? Wat houd hen tegen om in te grijpen?


Hoe verantwoordelijk voel jíj je voor een ander?

Reacties

  1. Ik weet zeker dat je juist handelt door te stoppen en mensen op de gevaarlijke situatie te wijzen. Had iemand dat maar gedaan voor de vrouw en het zoontje van mijn neef. Een half jaar geleden zijn ze overreden, allebei dood. Het verdriet in de familie is nog steeds heftig. In dit geval was het een onoplettende automobilist(zocht zijn mobiel) maar ze liepen wel aan de verkeerde kant van de weg. Het gebeurt dus gewoon echt. Ga door met mensen waarschuwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Mirjam Dank je voor je reactie. Wat ontzettend verdrietig.
    En ja ik ga zeker door met waarschuwen!
    Jouw mailtje sterkt me hierin.

    Heel veel sterkte gewenst met dit grote verlies.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken je bezorgheid over het gedrag van andere weggebruikers. Ik wijs mijn kinderen er ook altijd op als ik pubers zonder verlichting zie fietsen, zodat ze zien hoe slecht je dan zichtbaar bent.

    Ik vind het lovenswaardig dat je mensen hier op aanspreekt, want ik stel me zo voor dat je niet eens altijd leuke reacties krijgt.

    Vlijtig Liesje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ik voel het helemaal. Hier in de buurt een scholengemeenschap en een rotonde.
    Uitkomst: ze fietsen 's morgens in het donker, zonder licht, op hun zwarte fietsen met hun meestal zwarte outfit's TEGEN de draad van het verkeer die rotonde over.
    Verwacht jij een fietser van rechts?
    Het is vooral bij regenachtig weer zo ontzettend uitkijken, want je ziet ze pas als ze al met hun vehicle zo ongeveer voor je koplampen rijden.
    Ik erger me er wezenloos aan en schrik desondanks elke weer zo erg als het gebeurd dat ik letterlijk zit te trillen achter m'n stuur. Niet van boosheid maar van pure schrik. Want je kan wel nagaan wat er over je heen komt als je zo'n kind aanrijdt...ik sta dus meestal gewoon even stil voor ik de rotonde oprij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Nicole eerlijk gezegd valt dat me tot nu toe alles mee. Ik wordt misschien een beetje vreemd aangekeken, maar krijg tot nu toe (even afkloppen...) geen nare reacties. Vaak (niet altijd) wordt er dank je wel gezegd.

    Scheelt denk ik wel dat ik op het platteland woon, mensen heel vriendelijk aanspreek en niet echt een preek hou of zo, maar zeg dat ik het gevaarlijk vind en uitleg waarom (kort, neutraal, vriendelijk).

    En mensen hebben er zelf ook niks aan als er opeens een andere auto achterop klapt / ze een bon krijgen (of overhoop gereden worden) omdat ze op de snelweg fietsen. Dus voor dat soort argumenten zijn veel mensen wel vatbaar.

    En zo niet, dan niet. Dan heb ik het in ieder geval gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Frugal-levensstijl Pfff die ken ik ja!

    Oh ik heb al heel wat keren vloekend in de auto gezeten vanwege zo'n puber die zich met doodsverachting in het verkeer werpt vanuit allerlei onverwachte hoeken.

    En fietsers zijn moeilijk aan te spreken, zeker in de stad. Die zijn alweer weg, terwijl je zelf nog trillend bij zit te komen in je auto.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts