Waar komt de besparing op gas vandaan?

Besparen op gas is hier het moeilijkst én het meest zinvol.

Nog even ons verbruik van de afgelopen weken:

Gas (nu 29 % boven doelstellingsverbruik - was 36-39 % erboven):
12-12-2011: 45
19-12-2011: 44 
26-12-2011: 36

Het lagere verbruik in de week voor 26-12 zal deels komen door het relatief warme weer. Aan de andere kant hebben we eerder ook al vrij warm weer gehad en was het verbruik toen toch hoger.

Deze week ben ik veel thuis geweest. Manlief werkt thuis en beheerst gewoonlijk overdag de thermostaat. Manlief houdt van warm en stookt het huis liefst van 's morgens vroeg tot 's avonds laat op 21 graden (of warmer). Als ik thuis ben zet ik de thermostaat altijd net even wat lager.


Tegelijkertijd zijn in de week voor 26-12 wat aanpassingen gemaakt: wij hadden twee radiatoren in de garage, die allebei flink warm bleken te worden. Één radiator is verwijderd, de andere heeft een andere knop gekregen en slaat als het goed is nu alleen nog maar aan als het vriest.
Daarbij heb ik op aanraden van Creanda (met wat hulp van google en de gebruiksaanwijzing van de cv) de temperatuur van de cv (let op! dus niet van het tapwater) wat lager gezet. Op 60 graden in plaats van 80 graden. In de zomer kan deze temperatuur nog lager, wordt het echt koud dan moet deze temperatuur weer wat omhoog.
Ik ben zeer benieuwd welk deel van de verlaging in verbruik komt door het warme weer en welk deel door de aanpassingen.

Reacties

  1. Wat goed dat het je gelukt is met het veranderen van de temperatuur van de cv!
    Je zult zien dat je de komende weken je metertje steeds een stukje ziet veranderen...nu 29% boven de doelstelling...dat kan uiteindelijk nog best op een aantal procenten onder de doelstelling uitkomen.
    Zelf zit ik op 43% onder doelstelling bij gas en 14% eronder bij elektra en 19% eronder bij water. Water zat ik eerst boven de doelstelling dus daar ben ik al behoorlijk ingelopen.

    Ik krijg mijn afrekening ergens in januari, ik ben benieuwd, zeker omdat ik pas in oktober begon met nog beter op het verbruik te letten.
    Meer dan nu valt er hier niet te besparen dus komend jaar moet ik gewoon op de doelstelling uitkomen.
    Ik zal de zakkende metertjes dan wel missen, die motiveren me wel erg, merk ik.

    Groet, Creanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja jammer he dat als de grote stappen in besparen zijn gedaan, dat er dan geen zakkende metertjes meer zijn ;-)

    Ik moet bekennen dat die metertjes ook hier ontzettend stimulerend werken. Ik hoop met gas inderdaad op of liefst onder de doelstelling uit te komen.

    We zullen het zien!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts