Luchten en lopen

Ik heb geleerd dat je een huis moet luchten en ook als je leest over isoleren wordt er vaak bijvermeld dat er gelucht moet worden.

In de zomer geen probleem. We gooien wat ramen open en klaar is Clara.

Maar ja.. nu de temperatuur daalt en ik zunig aan het doen ben vraag ik me af hoe ik mijn huis kan luchten zonder alle warme lucht in ene naar buiten te gooien.

Die hele energiezuinige huizen hebben ventilatiekanalen waarbij de lucht van buiten eerst verwarmd wordt. Heel chic, maar dat hebben wij in ons jaren 70 huis dus niet.

Mijn huidige oplossing is dat ik 's morgens gelijk na het opstaan het huis slaapkamer en benedenetage lucht.
Het huis is dan toch nog koud, dus er gaat in ieder geval geen warme lucht verloren.

Na 20 minuten doe ik dan weer een rondje en sluit ramen en deuren (die op een kiertje stonden). Daarbij gooi ik gelijk het rolluik in de slaapkamer dicht, zodat die kamer door de dag heen weer wat warmer kan worden (want dat is een hele koude kamer).

En bij het koken zet ik de afzuigkap aan.

De badkamer wordt alleen na het douchen gelucht.
Eerst met het raam op een kiertje, voor de ergste stoom en daarna met alleen de ventilatieschuifjes open. Als al het vocht verdampt is gaan die schuifjes weer dicht (of dat is in ieder geval het streven).



Tja en dat moet dan maar voldoende zijn....

Hoe doen jullie dit?

Reacties

  1. Ik ben ook een beetje aan het consuminderen , en volg al heel wat blogs hierover... succes met jouw blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben 's nachts alle ramen open staan, dan is de verwarming toch uit en slapen we in een heerlijk frisse ruimte die ook lekker fris blijft.
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @kniepertje: wat suf dat ik daar zelf niet aan heb gedacht...

    Vannacht in de slaapkamer de schuifjes open gehad en dat sliep heerlijk inderdaad.

    's Nachts beneden luchten moet nog even in mijn systeem raken, maar ga ik zeker wel uittesten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts