Oh O! Downton Abbey

Lange tijd heb ik de lovende recensies van de serie Downton Abbey genegeerd. Een kostuumdrama wat zich afspeelt aan het begin van de 19e eeuw...  echt niets voor mij! Dacht ik dus....

Een hangende verkoudheid in combinatie met een kind- en werkvrije middag en allemaal uitgekeken series zorgde ervoor dat ik besloot om toch maar eens een aflevering van Downton Abbey te kijken. De serie scoort immers erg goed op Netflix en is de meest bekeken dramaserie van de afgelopen tien jaar, dus misschien viel het wel mee.

Tja... en toen bleek dat ik na aflevering één al verkocht was en dat ik me na aflevering twee met moeite in kon houden om deel drie aan te zetten. Let wel: dan heb ik het over afleveringen van een uur, terwijl ik 30 - 45 minuten tv kijken meestal wel voldoende vind.

Highclere castle :
oftewel  Downton Abbey

Bondige omschrijving Downton Abbey

Voor wie nog niet in de serie verzeild is geraakt: de serie speelt zich af in een gigantisch landhuis. Je volgt er het wel en wee van de familie (vader, moeder en drie dochters) en de bedienden.

De eerste afleveringen spelen zich af aan het begin van 1900, nog voor de start van de eerste wereldoorlog. Het valt op dat er een duidelijk standsverschil is met veel regels hoe het hoort (en niet hoort). Ondanks dat zijn boven (de aristocraten) en beneden (de bedienden) toch meer verweven dan je zou denken. Er is een soort wederzijdse afhankelijkheid en goodwill die samen met het standsverschil zorgt voor een ingewikkelde dans tussen mensen. Het klinkt als een soort negentiende eeuwse soap, maar door het prachtig neerzetten en filmen van de personages is het zoveel meer dan dat.


Enfin... voor wie de serie nog niet gezien heeft. Het is dus een echte aanrader. Míts je tijd hebt om verslaafd te raken aan een serie van zes seizoenen met afleveringen van een uur...


Wat zijn jouw favoriete series?

Reacties

  1. Rupauls dragrace! ;) En verder vond ik Dexter erg goed en the walking dead.

    Beterschap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, ik ben dol op Britse series! Van Downton Abbey zit ik op het laatste seizoen te wachten op Netflix, want het seizoen wat er nu net bij gekomen is heb ik al gezien. Nieuw op Netflix is nu ook Land Girls, die vind ik ook heerlijk. Mr. Selfridge is ook geweldig, en Call the Midwife. Ik kijk ook Amerikaanse series hoor, maar tegen BBC series kan eigenlijk niets tippen.
    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook een aanrader vind ik Gran Hotel (spaans)in een vergelijkbare tijd (1905). Daar ben je ook wel even zoet mee 66 afleveringen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben dol op kostuumdrama's! Poldark wordt nu uitgezonden en is ook leuk.
    Downtown Abbey vond ik dubbel interessant omdat het opgenomen werd in Highclere. Highclere is van de Carnarvons, de vroegere Lord Carnarvon heeft, officieel, het graf van Tut gevonden. Ik wil er nog altijd eens heen. Op een of andere manier zijn we er niet geweest toen we in Engeland waren. Wel heb ik in Bath kostuums uit de serie gezien toen (oooh!).
    Pride & Prejudice, Sense and Sensibility, ook helemaal mijn ding.
    Ik ben zelfs getrouwd in een replica Regency dress die ik heb laten maken voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kijk het mee, terwijl ik blog. :-) Het is inderdaad veel leuker dan je op basis van de omschrijving zou verwachten. Veel plezier ermee, je hebt nog flink wat afleveringen te gaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. :-D ik was ook helemaal verknocht aan de serie, wacht nu op het volgende seizoen.
    Land Girls is ook een ontzettend leuke aanrader, daar ben ik momenteel mee bezig.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts