Minder vaste lasten deel 1: de autokosten

Op advies van velen van jullie gaan we de uitgaven terugschroeven vóórdat ik stop met werken. En dus pakte ik op mijn administratie ochtend er eens een aantal verzekeringen van de man bij.

277 Euro vliegt er maandelijks uit aan een WA verzekering voor bedrijven, twee verzekeringen voor bedrijfsauto's en een verzekering voor de privé auto. 
Dat is 3324 euro per jaar. 

Een globale check leerde mij dat het concurrerende bedragen waren. Dus koos ik ervoor om bij dezelfde verzekeraar te blijven, maar om te kijken of de dekking in sommige gevallen kon worden terug geschroefd.

Bij het narekenen bleek tot mijn verbazing dat er bij één bedrijfsbus slechts 40 cent verschil zat tussen WA en WA met beperkt casco. Erg vreemd, maar aangezien wij volgens internet hierbij spekkoper zijn (bij andere verzekeringsmaatschappijen betaal je datzelfde bedrag voor alleen WA en dus een flinke schep meer voor WA / beperkt casco) laten we het er maar bij. 



De andere bestelauto was een ander verhaal. Om onduidelijke reden had de man deze verzekerd op volledig casco. Daarbij had hij er vorig jaar schade mee gereden (waarbij het dan wel weer erg fijn was dat hij die extra dekking had... ;-)), waardoor er geen korting op zat voor schadevrije jaren (bij bedrijfswagens gaat dat kennelijk per auto, niet op persoon). Het omzetten van volledig casco naar enkel WA bleek 60 euro per maand te schelen. Dat is 720 euro op jaarbasis! 

Voor wie nu denkt dat dit risicovolle wijzigingen zijn: de dagwaarde van de bestelauto's komt niet boven de 5.000 euro per stuk uit. Dat bedrag hebben we staan. Als we de verzekering door zouden laten lopen, maar geen schade rijden die onder die volledig casco dekking valt, dan kunnen we van het bespaarde bedrag na zeven jaar een 'nieuwe' (tweedehands)  bus kopen.

Hoe is jouw auto verzekerd?
WA / beperkt casco / casco of all risk?





Reacties

  1. Vorig jaar twijfelden we of we onze niet meer zo piepjonge auto nog all risk verzekerd wilden hebben. We hadden echter heel veel schadevrije jaren, dus veel korting. Daarbij had oudste zoon net zijn rijbewijs en hij mag onze auto af en toe lenen.
    Dus toch gekozen voor all risk. Dat was maar goed ook, want manlief raakte een paaltje toen ie uitweek voor kinderen. Het is staat in ons stadje werkelijk vol met van die onopvallende paaltjes. Schade was dik 1300 euro. We waren blij dat we all risk verzekerd waren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat vor ons kosten zou besparen is om een benzine auto te gaan rijden. We hebben nu een diesel en omdat we zijn verhuisd hoeft mijn man niet zo ver meer naar zijn werk te rijden. Hij heeft uitgerekend dat we dan 68 euro per maand voordeliger uit zijn. Maar dan moet je wel een andere auto kopen en daar zullen een paar duizend euro of meer bij moeten. Het duurt dan nog best een tijd voordat je dat geld eruit hebt. Mijn man rijdt heel graag in deze ruime auto (ik rijd niet) en we passen er allevier tegelijk in. Dat lukt ook niet in veel auto's. Onze zoons zijn lange knullen.
      Voorlopig laten we het zo en richten we ons op het aflossen van de hypotheek.

      Verwijderen
    2. Het omruilen van een auto kost inderdaad ook vaak geld en zijn lastige dingen. Ik snap dat je de beslissing nog even laat.

      Verwijderen
  2. All risk, maar toen ik vorig jaar schade reed had ik daar geen fluit aan... Met verlaging van de no claim betaal ik dat uiteindelijk zelf weer. Maar m'n auto is nieuw gekocht en nu bijna drie jaar oud. Als hij wél compleet in de kreukels zou zitten, wil ik goed verzekerd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij een nieuwe auto is het wat anders vind ik. Al onze vervoersmiddelen (op de fiets van zoon na LOL!) zijn meer dan 5 (of meer dan 15...) jaar oud. Dan is het de vraag tot welk bedrag ze nog schade vergoeden.

      Verwijderen
  3. Ik heb onze auto WA beperkt casco verzekerd. We rijden nogal eens rond in gebieden met overstekend wild (familie had er in de afgelopen 2 jaar 4 stuks voor de auto) dus dat wil ik graag gedekt hebben. Daarnaast kost het slechts 2 euro meer op maandbasis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel vaak zeg! Het klinkt ook best een beetje gevaarlijk.
      Voor 2 euro per maand zou ik ook de beperkt casco aanhouden.

      Verwijderen

Een reactie posten

Stuur een bericht

Populaire posts